Då och då dyker det upp artiklar om epost-problemet. Man får för mycket epost. Man hinner inte med. Man får 40 ebrev i timmen. Man kollar epost-klienten var femte minut. Man tappar bort den viktiga information man fått ebrevledes. Vi måste hitta ett alternativ! Epost håller inte längre! Vi behöver en wiki, bloggar, twitter, Sharepoint (ha-ha), chat etc.
Det finns mycket att säga om det här, men huvudsakligen är det 1) skitsnack, 2) beror på att folk använder dåliga epost-klienter, såsom Outlook, 3) grammatiskt inkorrekt, typ som den här meningen, 4) berodde (nytt tempus!) på att folk inte hajade när de skulle använda andra media, 5) finns det verkligen företag där man inte har något annat elektroniskt sätt att kommunicera?
Huvudproblemen, för att sammanfatta föregående stycken på ett begripligt sätt, är att Outlook och liknande epostklienter är väldigt långsamma och primitiva om man jämför med proffsprogram som mutt, och att folk inte fattar hur de ska använda epost. Jag har varit på företag där alla ebrev verkar skickas till åtminstone 20 pers och där ingen någonsin tas bort från CC-listan. Höga chefer CC-as på ebrev som handlar om små, små detalj-problem som de måste klara av att delegera. Hade de insett det så hade de bett att slippa den typen av information, och hade fått mer tid över till annat. Men har man en heltidstjänst så klarar man alltid av att fylla ut tiden och se ut som om man var stressad, även om det innebär att man måste läsa 400 extra ebrev per dag om saker som man egentligen inte behöver veta något om.
Om det enda sätt som fanns att kommunicera på företag Q var en anslagstavla i receptionen, så skulle man antagligen uppfatta det som ett problem. Man kanske till och med skulle ifrågasätta anslagstavlor rent allmänt som medium för kommunikation inom ett företag. Men anslagstavlan har sin uppenbara plats, precis som telefoner har det, precis som epost har det, precis som wikis har det, precis som chattprogram har det. Det handlar om att hitta rätt medium för den information man vill kommunicera.
And also: bla-bla-bla-bla-bla-bla. Bla-bla-bla. Bla.
Bla-bla-bla-bla-bla. Bla-bla-bla-bla. Bla-bla-bla. Bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla.
Bla-bla-bla-bla-bla. Bla-bla. Bla-bla-bla-bla!
Bla? Bla-bla-bla?
BLA-BLA-BLA FÖR I HELVETE!
2009-05-11
Inkompetens leder till problem!
Etiketter:
ebrev,
enterprise communication strategies,
epost,
svengelska
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
10 kommentarer:
det här var i särklass det bästa bloginlägg jag läst på flera veckor!
Ja lätt, kan bara hålla med till 100%.
En utmärkt typ av tjänst är "rss to email" så man kan läsa alla bloggar i outlook trygga vrå.
Du minns väl att Bill Gates skrev i The Road Ahead att folk i framtiden kommer att skicka ljudmeddelande och filmer istället för något så primitivt som bokstavsmeddelanden? På samma sätt som svartvita bilder idag upphört att existera, kommer vi en dag inte att behöva skriften. Tjoflöjt!
Apropå det där med att folk skickar meddelanden till all 'n sundry så verkar det vara något av en kinesisk ovana att skicka mail med grafiska attachments på 3M till 200 personer.
Bill Gates är en sådan "IT visionär", för att använda deras egen variant av svenska. Snart kommer vi kunna se varandra när vi pratar i telefon, och eftersom vi får mer information så kommer allt bli bättre.
Jag hoppas Du vet om vad som stått i den boken Märk Världen hela tiden: När Vi får mer information blir Vi mer tillfredställda. Jag kanske förvånar men jag ska överraska dig: vi tar emot 40000000 enheter information från celler av olika slag men medvetandet kan bara processa 8-10 enheter. Det Du!
Jag som trodde det bara var 7 bitar.
[wv: abilital]
Just det 7 bitar förlåt!
Tack!
Skicka en kommentar