2010-07-18

Förståelse

I förmiddags var jag och köpte en kaffe med mjölk på närmsta Wayne's Coffee. Han som gjorde kaffet var ny och hade inte lärt sig vissa grundläggande färdigheter, som att vara artig mot kunder och att tillreda kaffe på bästa sätt. Jag tänker inte säga mer om service-grejen, men det är uppenbart att det är väldigt få ställen där man bryr sig om att försöka lära ut service. Det som störde mig lite mer var att han inte torkade av det här röret som man skummar mjölken med (berätta gärna för mig vilka gångbara facktermer som finns) varje gång han använt det.

Jag är säker på att någon berättat för honom att han skulle göra det, men att han inte ser poängen med det. Han tycker att det är bättre att göra det då och då, för att effektivisera. Men han kommer nog inse poängen ganska snabbt, eftersom mjölken torkar fast ganska snabbt och det kommer bli mera arbete för honom.

Så småningom kanske han också kommer inse den andra poängen med att göra det: petiga kunder tycker att det är ohygieniskt att inte hålla på sådan grundläggande renlighet. Antagligen kommer han upptäcka det någon gång när han själv köper kaffe någonstans av någon som gör likadant.

Och ändå tycker politiker att det är viktigare att sätta upp kunskapsmål, än att sträva efter att lära ut för förståelse och metalärande.

1 kommentar:

miljonären Bruce Wayne sa...

Vem skriver om mig