2012-04-15

Kvinnor som hatar män

Hej!

Efter att i ett par månader ha bott granne med Turteatern i Kärrtorp så lyckades jag slutligen se deras uppsättning av SCUM-manifestet. I Uppsala. Omskakande, starkt och väldigt tankeväckande. Läs mer om det i UNTs recension. Det känns som att det sägs ganska bra där, så jag behöver inte skriva så mycket mer om det.

Läs även kommentarerna till UNTs recension. De speglar den ena sidan av den vilda debatten (eller vad man ska kalla det) kring pjäsen när den först gick upp: Solanas var värre än Hitler och sådant hat ska inte lyftas fram. Inför pjäsen fick man ett litet häfte med uttalanden om kvinnor av stora män i stil med Strindberg och Napoleon, som sagt sådant som att kvinnor är männens egendom och att man kan göra vad man vill med dem.

Hejdå!

1 kommentar:

puterman sa...

Vilket påminner mig om vad en chef på ett tidigare jobb sa en gång: "Jag förstår mig inte på de här feministerna... De har redan all makt i hemmet, och nu vill de in i regeringen och bolagsstyrelserna också."