2007-08-13

I en artists huvud

En artikel om vilka artister som ska släppa skivor i höst är inte något större nöje, men den här var intressant eftersom den tar upp fenomenet artister som kanske inte vill släppa fler skivor. Prince distribuerar tydligen skivor gratis med tidningar (så med att ge ut skivor så menas alltså att sälja dem över disk). Ok. Marit Bergman frågar sig varför man ska lägga ner energi på låtar och låtordning om folk ändå laddar hem låtarna i vilken ordning som helst. Eh?

Vi känner igen problemet med upphovsmannen som avser att hennes verk ska avnjutas på ett visst sätt. Under vissa omständigheter. I en viss stämning. Kanske iförd hög hatt, med nyvaxad mustasch och stående till knäna i skånsk senap. Eller svårt stenad, lerig, orakad, liggande raklång på en parkering i en liten mellansvensk stad. Att någon då rakar sig, eller bara har senap upp till fotknölarna, är svårt för skaparen att acceptera. Eller kanske att man har kunnat programmera om låtordningen på sin CD-spelare under de senaste 20 åren.

En skiva kan avlyssnas på olika sätt. Själv har jag skivor där jag är tvungen att alltid plocka bort vissa låtar när jag lägger in dem i playlisten. T.ex. M83s Before the Dawn Heals Us, där jag verkligen tycker illa om Can't Stop och Car Chase Terror. Borde M83 kanske sluta ge ut skivor av den anledningen? Jag vet inte, det är väl typ upp till dem.

9 kommentarer:

hjon sa...

Ja, jag förstår inte heller varför en konstnär av något slag anser sig ha rätt att bestämma hur någon ska uppfatta konsten. På DN's löpsedel imorgon "Autechre och Refused rasar: Jon somnar lättare till deras musik."

jimmyroq sa...

Ni har så jävla fett fel!

Att piratuppleva konst genom att inte göra det så som upphovsmannen hade tänkt är en kränkning av allt som är vackert. Jag är säker på att Gunnar Spindelkrok håller med mig.

Anonym sa...

Jag skulle tro Spindelkrok anser det beror på huruvida konstnären i fråga har ett objektivt riktigt arrangemang. Om så är fallet är det en riktig kränkning och ohederlighet att arrangera om efter eget huvud.

puterman sa...

Och om man kan avgöra om ett verk är konst eller ej så kan man även avgöra huruvida det får konsumeras fritt eller endast efter instruktioner.

Det där med att somna till musik har jag svårt för. Visst, man somnar, men sen vaknar man när en ny låt börjar eller det blir tyst, eller whatever. Valium funkar bättre, tror jag.

hjon sa...

Har inte provat valium. Men man har en skiva med t ex Autechre, Astor Piazzolla eller Anouar Brahem på låg volym och ställer in så att den stängs av automatiskt och tyst efter en halvtimme. Det funkar jättebra för mig iaf.

puterman sa...

Lagom mycket ambient kanske kan funka. Jag vill minnas att jag somnat ganska sött till The Place Where the Dead Stars Hang med Lustmord.

puterman sa...

Black Stars ska det vara. Viktigt!

Anonym sa...

jag har bara försökt somna till musik en gång, till fsols lifeforms. jäklar vad jag drömde konstigt.

men senap är väl gott?

puterman sa...

Senap är gott med pepparrot till!