2009-09-05

iPhone-spektaklet


En och en halv timmes promenad i regnet, med Rob Hubbard i lurarna. Världen kröker sig...

Men alltså, jag skaffade en sådan här iPhone 3GS, även känd som "det fetaste". Och visst är det fett, men det är inte höjt över all kritik. Det jag gillar är att användargränssnittet är så responsivt och mestadels intuitivt. Och att det finns gott om appar. Visserligen är det väldigt svårt att navigera App Store, men det är ganska sweet med en fungerande Facebook-app när man sitter på stan och väntar på Godot. Hårdvaran är välkonstruerad, om än lite stor. Att man bara kan välja mellan en svart och en vit variant känns väldigt Nokia-trist. Det funkar ganska bra att skriva på tangentbordet på skärmen, och de medföljande apparna är med få undantag ganska bra. Batteritiden är dålig, men inte helt värdelös. Som telefon är den ganska dålig, ljudnivån är väldigt låg, så att prata i den när det finns störande ljud runt en är i stort sett omöjligt.

Det finns två saker som jag verkligen stör mig på:


1. Metoden för att föra över musik. För att jag ska kunna "synka" musik till min iPhone så måste den in i iTunes-biblioteket. Jag har egentligen inte ens musik på den här datorn, men för att jag ska kunna föra över den till min telefon så måste jag kopiera över musik till den här datorn, lägga in den i iTunes bibliotek och sedan "synka". Det är krångligt och jobbigt. När man väl har fått över musiken till telefonen så går det utmärkt att lyssna på den.

2. Att det inte går att köra installerade appar i bakgrunden. Det är helt värdelöst att man ska behöva avsluta det körande programmet för att kunna kolla mail eller göra en snabb webb-sökning. Push notifications löser inte det problemet på något sätt. Och batteriet tar inte slut mera för att man kör saker i bakgrunden än i förgrunden.

Allt som allt så är iPhone mycket roligare än mina tidigare telefoner, men som telefon är den sämre. Jag skulle inte vilja byta tillbaks till S60, men skulle kunna tänka mig att testa Android. Eller kanske t.o.m. Maemo, om det kommer i någon vettig telefon någon gång.

3 kommentarer:

Crom! sa...

Hade hoppats på ett "oiiii!", eftersom jag väntar på en likadan. Är fortfarande inte hundra på att jag inte bara avbeställer och skaffar en Android av något slag. Det är ju ganska bra att kunna köra saker i bakgrunden.

puterman sa...

Det är nog värt att testa både iPhone och Android, som säkert också har sina nackdelar.

Anonym sa...

Det går visst att jailbreaka den så att man kan köra grejer i bakgrunden. Men det är ju inte självklart att man vill göra det.