2009-09-14

Räkan

Igår var jag på bio för andra gången på bara några veckor. Inte min stil, jag vet, men jag tror att bio har blivit bättre. Både igår och förra gången så var det tillräcklig lutning på salongen för att jag skulle slippa se mer av någons nacke än filmen, och ingen som uppträdde alltför störande.

Jag såg den här District 9, en film om mänsklighet. Det var ganska många detaljer jag inte gillade med den, men allt som allt höll den sig över ytan. Temat känns igen från Starship Troopers: utomjordingar som av människor behandlas på vad som ibland brukar beskrivas som ett omänskligt sätt, men som jag hellre skulle kalla för mänskligt. Vi har en fantastisk förmåga att utesluta, och att behandla den uteslutne som värdelös.

I District 9:s Sydafrika står svarta och vita samman emot räkorna från yttre rymden, som stängs ute och experimenteras med, á la Mengele. Som ofta i science fiction är det storföretag som representerar ondskan. Är all scifi i själva verket kommunism? Nej.

Den sista halvtimmen blir en orgie i action, med en massa twists hit och dit. För mig känns det ganska onödigt, men för att citera en socialdemokratisk landstingspolitiker, "det finns regler, och dem måste man följa". Allt som allt okej, men övertydligt och obalanserat, så kanske en sexa eller sjua på en tiogradig skala, eller kanske mest av allt en sjua på en elvagradig skala. Någonstans därikring.

3 kommentarer:

Olof sa...

Hmm, jag tittade på lite bilder från filmen och de ser ju inte direkt ut som räkor. Jag tror människor har lite svårt att föreställa sig hur man ska kunna uträtta något om man inte går upprätt och har två armar fria.

Annars lärde jag mig i förrgår att skalbaggar och kackerlackor är två helt olika artgrupperingar bland insekterna. Därför kan man utan vidare dra slutsatsen att de ogillar varandra.

hjon sa...

Jag gillar bio sådär, men de senaste åren har många av mina motbesökare irriterat mig. Det rör sig oftast om folk som inte följer reglerna för att hålla käften om man inte vill dö. Nu har jag dock testat på en filmklubb med icke-nya och lite smalare filmer i en gammal långsluttande salong och jag gillar det. Biljetterna kostar dessutom bara femtio kronor!

Som wv fick jag en sked av den nya delikatessen; braltrom.

Olof sa...

Film är bättre på bio, sägs det. Där är det först reklam en kvart/halvtimme, folk prasslar med popcorn och chipspåsar, och det kommenteras friskt. Men visst, det är lite mer av en upplevelse att gå på bio ändå.