2007-03-20

An inconvenient truth

Jag såg den där Al Gore-filmen idag. Jag tyckte den var ganska bra, fast det kändes ofta som om han var lite väl politisk i sitt upplägg: många diagram och jämförelser utan exakta siffror, exempel som inte sattes in i något sammanhang osv. Fast när han väl plockar fram siffror, som t.ex. i frågan om huruvida det finns olika åsikter i klimatfrågan inom forskarvärlden, så blir det väldigt övertygande. Tyvärr gör det övriga flummandet att man knappast blir omvänd av argumenten som läggs fram.

Dessutom finns det en hel del annat att kritisera. För oss som inte bor i USA så blir det lite väl mycket inrikespolitik. Samtidigt är det inte i polemiskt syfte den här filmen är gjord, utan för att få folk att fatta. Så kanske behövs det lite Michael Moore-aktig kritik mot George Bush. Just Michael Moore verkar ha varit en stor inspirationskälla. Givetvis finns det med hemfilmade sekvenser från Gores uppväxt, givetvis finns det med små roliga animationer. Antagligen utmärkta knep för att hålla tittaren vaken. Själv kände jag mig lite uttråkad då och då, tempot är inte alltid på topp.

Allt som allt, bra att de här frågorna har nått ett medium där de kan få mer uppmärksamhet, men ingen helgjuten film.

6 kommentarer:

ul7 sa...

Det här skriver du enbart för att rena ditt samvete efter Greenpeace-dissen häromdagen. Du är så genomskinlig!

puterman sa...

Greenpeace suger!

Anonym sa...

att ni fortfarande tror på växthus teorin den är motbevisad. jag tror inte ni är mot tagliga för argument ändå men jag ska berätta något, Danne Nordling har motbevisat den:

Växthusteorin ett falsarium enligt experter

men ni vänster människor vill ju ha en massa kontrol och plan ekonomi så ni hittade på det här

Anonym sa...

Där ser du Linus, din vänstermänniska!

puterman sa...

Leif är min idol. Vänstermänniskor kan sådana som Gudrun Schymann vara, jag är vänster människa.

ul7 sa...

Hur vänster du människa