2008-02-28

Pappa Panda

Vad ska man egentligen säga om den i Guds ögon avskyvärde Papa Dee? Han var på tapeten redan när jag gick i grundskolan, då som hip-hoppare. Sen är han bara borta. Det är som om luften går ur rummet när jag tänker på det. Nej, jag bara skämtar. Men det svartnar för ögonen. För ett ögonblick. Nej, det gör så fan heller. Hur som helst, för några veckor sedan slog jag på TV:n lite på random och kommer in i ett program där Papa Dee jammar med kambodjanska rappare och DJ:s. Helt stört. Man fattar inte om kambodjanerna tycker att Papa Dee är skitcool eller helt körd. Jag vet inte riktigt heller. Sen råkar jag se ett till avsnitt, där han drar runt i Kingston och lirar med några gamla jamaicanska gubbar som har spelat med alla de stora reggae-stjärnorna. Och de förklarar hur reggae egentligen låter, inte som du tror, utan en helt annan takt. Riktig reggae yo! Så när jag såg att han skulle bege sig till Mali på bästa sändningstid så blev jag tvungen att titta. Och han levererar. Det är sjukt varmt i Mali. Och det finns en massa tuffa musiker som spelar på underliga stränginstrument. Och rappare, som rappar på franska, á capella. Och skumma nomader i öknen som lirar ökenblues. Precis som de bofasta nomaderna i oasens palmtopp lirar oasblues eller palmtoppsblues. Skulle jag tro. Men Papa Dees sånginsatser kommer inte lämna några spår i det maliitiska musiklivet. Rakt igenom svagt, Papa Dees raggatoastande om att unite och brotherhood och skit funkar inte med ökenbluesen, om du förstår vad jag säger, broder. Tuck. Tack.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Får man kommentera så här gamla inlägg? Har precis upptäckt att här fanns minsann massa inlägg att läsa, men är snart ikapp. Jag tänkte egentligen fråga vad det här programmet heter, för det låter ju intressant, men så insåg jag medan jag skrev att jag förmodligen skulle få ett snabbare svar genom att googla. Mycket riktigt. Så nu siktar jag mer in mig på att detta ska bli en av de längre kommentarerna i den här bloggen. Vi får se hur det går. För att det inte bara ska bestå av massa meningslöst blaj så kan jag informera om att programmet verkar heta "Papas kappsäck" och går på SVT2.

puterman sa...

Man får kommentera hur gamla inlägg man vill. Jag har numera ett automatiskt syste för att cyberstalka de som skriver kommentarer på min blog, så jag håller koll på allt som skrivs. Det kanske inte riktigt framgår av min postning ovan, men jag tycker numera att Papa Dee är rätt cool.

ul7 sa...

Ditt automatiskt syste kanske är kommentars-RSS-feeden?

ul7 sa...

Henrik: Vilken del av din kommentar var inte meningslöst blaj?

puterman sa...

ul-tomten: När det gäller kunskap om webb-teknologier är det få som överträffar dig. Personligen tycker jag fortfarande att det känns lite konstigt och lamt att RSS inte är en push-teknik, men man kan ju inte få allt här i världen.

ul7 sa...

Püt'R'man: Lustigt att du skulle säga det: med en enkel handvändning kan RSS nämligen förvandlas till ett push-protokoll. Printa bara ut RSS-en varje gång den ändrats och lägg den i min brevlåda.

wv: odoql