2017-12-02

Julkaffe 2 av 24: Wiener

Man hade kunnat tänka sig att ett kaffe som kallas Wiener skulle smaka som en wiener-korv, men så kul ska vi inte ha... Gräddkola smakar det. Och luktar en massa, redan när man öppnar påsen. Det är inte någon sådan där finsmakar-beskrivning av någonting som inte alls smakar gräddkola, utan det smakar verkligen så. Plus ett ganska kärvt, mörkrostat kaffe. Mycket märkligt.



Det är lite oklart vem som skulle dricka det här kaffet utan att ha blivit pålurad det, kanske någon viktväktare som tänker att det i alla fall smakar som något med en himla massa poäng. Vilket det inte egentligen gör, för det är naturligtvis ingen sockrig sötma på det. Men de kunde ha tillsatt aspartam också, det hade varit intressant. Eller inte så intressant, för jag testade att krydda upp det med lite socker. Och så testade jag också att tillsätta grädde i en separat kopp. Jag tror aldrig att jag har tyckt att socker har tillfört något i en kopp kaffe förut, men här funkar det faktiskt. Grädden tillför inget, men den dämpar som vanligt kaffesmaken, vilket också gör att smaken funkar bättre.



Jag kommer att tänka på när jag en gång tog ett väldigt tidigt inrikesflyg i Kanada och alltså givetvis köpte frukost på Tim Horton's. Jag beställde av någon anledning en cappuccino och fick frågan vilken smak jag ville ha, vanilla eller chocolate fudge. Jag blev lite ställd, men frågade om man kunde få en vanlig cappuccino och fick veta att det bara fanns med de två tidigare nämnda smakerna. Jag tog chocolate fudge och fick en mycket märklig dryck som inte påminde så mycket om cappuccino.

Det blir 1 kaffeböna av 5 för det här experimentet. Hoppas på mindre flams imorgon.

Inga kommentarer: