2017-12-07

Julkaffe 7 av 24: Kenya Blend

Vän av ordning frågar sig varför ett kaffe som heter "Kenya Blend" innehåller bönor från Brasilien, Colombia och Indonesien. Vän av ordning får inget svar från mig, för jag har inte en aning. Vänta, det är jag som är vän av ordning, eller hur? Alltså, jag vet inte.

Jag hade hoppats på lite mer av det här kaffet. Det är ganska trevligt, men inte direkt någon smakexplosion. Det blir mest som ett vanligt, lite syrligt mellanrostat kaffe. Det är dock ett av de absolut trevligaste i den här samlingen hittills, inte helt oväntat, eftersom jag gillar ljusrostat afrikanskt bäst.



Jag är för övrigt tillbaka på pappersfilter i aeropressen. Kopparfiltret jag köpte för någon vecka sedan är spårlöst försvunnet, precis som den gamla filterhållaren för två eller tre veckor sedan. Någon motarbetar mitt kaffedrickande. Fast jag tror att pappersfiltren är bättre, de känns tätare än kopparfiltret, så de är nog bättre, även om det inte känns bra när filtren börjar ta slut.

Det blir 3,5 av 5 bönor för det här kaffet, precis som gårdagens väldigt olikartade blandning. Fint.

Inga kommentarer: