2007-12-13

Ignorans

Vad betyder ordet "ignorans" egentligen på svenska? Jag läser i DN att Gordon Browns ursäkt för att inte närvara vid EU-mötet i Lissabon var dubbelbokning, men att "många ser det som ett tecken på ignorans".

Det känns ungefär lika vettigt att tolka det bokstavligt som som en anglicism. Jag förstår inte vad det skulle innebära att han ignorerar mötet (det låter som om han skulle se på ett EU-toppmöte som man kanske ser på det faktum att det börjar duggregna ute, när man ändå har tänkt vara inomhus), ej heller vad det skulle innebära att han väljer att utebli av okunskap (vilket SAOL verkar mena att det innebär).

Varför ignorerar Brown EU? På vilket sätt är Brown okunnig om EU? Jag förstår inte! Ozzy Osbourne, var vänlig skriv en låt som heter "Mr. Brown", med epilogen lånad från "Mr. Crowley"!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror den reella anledningen till att Brown uteblev är att han inte håller sig till internationella standards.

Anonym sa...

Han kan ha suttit och slipat på eventuella tal här men inte riktigt fått till det.

ul7 sa...

Olof: Jag har målat ditt ansikte på en stor standar.