2007-12-01

Meritokraterna och aristokraterna

Jag såg en bit av ett TV-program av den schweiziske vardagsfilosofen Alain de Botton. Han drev tesen att det moderna västerländska samhället, med England som konkret exempel, är en meritokrati. Är man kompetent så lyckas man. Nu såg jag inte hela programmet, men enligt diskussionen efteråt så har han totalt missat gender-perspektivet, och jag vet inte om han tog upp t.ex. etnicitet. Men om vi bortser från detta, kan det vara så enkelt?

Det finns andra faktorer som det inte går att komma ifrån. Ska man få ett bra jobb så måste man passera en anställningsintervju. Kompetensen att göra ett gott intryck under en intervju är inte direkt kopplad till kompetensen som krävs för jobbet. Att vara driftig, framåt och utåtriktad är alltid en fördel om man ska ta sig fram, men det finns ingen garanti för att någon av dessa egenskaper gör en mer lämpad för att utföra en godtycklig uppgift.

Nu är inte den världen binär, vi kan inte uppnå en perfekt meritokrati med de medel vi idag har att tillgå, men det är ett faktum att vi som lider brist på t.ex. social kompetens och driftighet är diskriminerade. Mitt liv är fullt av motgångar. :(

6 kommentarer:

Anonym sa...

Anser nog inte på något sätt att man kan säga att det västerländska samhället på något sätt är meritokratiskt. Det mesta handlar om kontakter och vad man kan tuta i andra människor att man kan. Att ha gått på en bra skola väger ju exempelvis tyngre än vad man faktiskt har presterat på en skola, om man nu inte gjort något succéprojekt som uppmärksammats i media eller liknande. Sedan har vi ju gender, etnicitet och klass (japp, det också) som väger in en del.

Och som om inte det var nog så missade jag Omar S när han uppträdde här i Amsterdam i fredags.

puterman sa...

Motexemplet man hade i det här programmet var the bad old days, typ 1800-talet, när man antingen föddes till kung eller bonddräng och hade ännu mindre frihet att göra något åt sin situation. Idag, här och nu är det bättre. Jämför man å andra sidan med något typ av idealiskt samhälle så är det väldigt mycket som fattas.

Jag lider med både dig och Omar-S.

hjon sa...

Jag bara lider i största allmänhet. Föddes till bonddräng och blev brevbärare med knappt 200 högskolepoäng. Så nog var det bättre förr.

ul7 sa...

Det behöver väl knappast sägas vad Puterman föddes till.

puterman sa...

Jag föddes till IT-dräng med 280 högskolepoäng.

ul7 sa...

Jag hade fel.