2008-03-23

Eclipse

Jag har tänkt ett tag att jag ska testa Eclipse, och nu har jag gjort det. Executive summary: it sucks.

Eclipse är i första hand menat för Java-utveckling, så det är säkert mycket bättre till det, än till C, som jag testade med. Det tog runt en minut att starta det och Java-segheten fortsätter att kännas när man använder det.

För min utvärdering valde jag ett litet GUI-program, med GTK+. Det första problemet som dök upp var att Eclipse inte har något stöd för pkg-config, så för att få rätt på include-kataloger och libs så var jag tvungen att köra pkg-config från ett shell och klistra in libsen och katalogerna, en i taget. Skitsmidigt hörru!

Bygga och markera fel i koden är Eclipse bra på. Något den är dålig på är att debugga, vilket är hela poängen med att använda ett IDE för mig. Det går att sätta breakpoints, men när jag försöker steppa i koden så tar det stopp. "Cannot find bounds of current function." Där ser man.

Och där lägger vi ner. Jag har säkert gjort något dumt fel, men hur smart ska man behöva vara för att göra något så grundläggande som att steppa i koden?

Inga kommentarer: