2008-03-15

Nördiga bloggteknikaliteter



Som synes så har det här inlägget en rubrik. Problemen med att posta här har fört med sig det goda att jag har varit tvungen att styra upp ett bra verktyg för ändamålet. Jag hittade ett script som klarade av att posta inlägg, som jag tänkte hacka in i det tidigare nämnda BloGTK. Men varför skulle jag vilja använda ett halvtaskigt GUI-verktyg när scriptet dessutom var tillgängligt som plugin till vim? Dessutom var det också skrivet i Python, vilket gör det lätt att modifiera. Om jag hade kunnat Python. Nu gör jag inte det, så att få till så att jag kunde köra olika kommandon i vim för att posta till mina olika bloggar tog säkert en timme. Men hårt arbete gör att tillfredsställelsen blir större då man är klar, right? Ja, ibland i alla fall.

Nackdelarna med den här lösningen är att jag måste lägga in länkar manuellt med HTML-taggar, och att jag just nu inte har någon preview-funktion, så att jag kan förvissa mig om att det faktiskt ser rätt ut innan jag postar. Det kanske jag orkar fixa någon gång. Vi får se hur det går. Du måste ha tålamod. Tack!

Fördelen är att jag kan skriva texten i en vettig texteditor, snarare än ett sugigt webbgränssnitt.

Dags att testposta till något annat än testbloggen. Will it work, or will I die?


Inga kommentarer: