2008-10-18

Dålig information

Hur fylls det tomrum som uppstod då Paig Saghamullit slutade posta på sin blogg? Inte alls, tror jag, och jag har inga ambitioner att vara lika radikalt avfärdande som han, men lite gnäll kan jag alltid stå för...

LIMO kom upp i en diskussion på jobbet, och jag insåg att jag egentligen inte hade en aning om vad LIMO är. Internets to the helpers! Well... Hemsidan är inte direkt informativ. Det är en mobilplattform, eller en standard, och det är en Linux-kärna i botten. Men vad ingår egentligen?

Kolla in den här illustrationen. Jag förstår inte riktigt. Ingår "Application UI Framework" och "Application Mgr Framework" i plattformen? Jag vet inte, det känns som om det borde stå tillsammans med de andra sakerna i så fall, innanför middleware-ramen. Ska det vara ett GTK-UI, eller ska telefontillverkaren bygga sitt eget? Kommer någon typ av referens-applikationer ingå, som i t.ex. S60, eller ska telefontillverkaren bygga allt från scratch? Och om GTK, som inte känns så hett på telefoner, ska ingå i plattformen, innebär det att telefontillverkaren helst ska bygga sitt eget lager ovanpå det illaluktande plattforms-UI:t, som på Windows Mobile?

Och vad är egentligen anledningen till att informationen är så bristfällig? Är det för att de inte har något att visa upp, att det de har att visa upp är dåligt, eller att de helt enkelt inte ser någon anledning att dela med sig av teknisk information? Det känns inte speciellt Linux, ett intryck som förstärks av det tydligen väldigt viktiga DRM-ramverket. Men det är väl som det ska vara med Linux-projekt som drivs av klassiskt onda företag som inte fattar att open source har mer att erbjuda än kod som man kan plocka upp och springa sin väg med.

Eller för att sammanfatta, ett citat från Agoraphobic Nosebleeds lysande skiva Frozen Corpse Stuffed with Dope: Go have sex with Jesus Christ, you faggot!

Inga kommentarer: