2009-11-29

Är inte sociala medier väldigt 2007?

Det är kul när även gammelmedia går på hypen om bloggosfären. Och dessutom med bild på det där mongot som heter någonting som jag inte kommer ihåg, men påminner om namnet som gav twitter ett ansikte inom den svenska politiken, (Mats) Odell. Läs artikeln, den är rolig!

Jag vet inte vad som krävs för att man ska kunna kalla sig "expert på sociala medier", men tydligen hjälper det att inte ha något perspektiv över huvud taget. "Nästan 80 procent av våra folkvalda är övertygade om att nästa val till stor del kommer att avgöras på internet." Eller för att uttrycka det mer korrekt: nästan 80 procent av våra folkvalda är övertygade om att de skulle uppfattas som gammaldags om de inte låtsas tro på twitter-hypen.

Kan inte någon berätta för mig:

1. Hur många röstar i riksdagsvalet?
2. Hur många av dessa läser dagstidningar, tittar på TV eller lyssnar på radio?
3. Hur många läser politikers bloggar och kvitter?

Historien om hur Mona Sahlin gjorde bort sig är rolig, eftersom den är så nördig. Hon fattade inte att någon "expert på sociala medier" ansåg att hon inte gjorde rätt som försökte använda twitter för envägskommunikation. Att ett gäng "experter" anser det lär inte ha gett henne speciellt mycket negativ uppmärksamhet. Det är lite som om jag påpekar hur ohackig repliken "Yeah, RISC is good" är i filmen Hackers. För de flesta som ser filmen är det hemligt hackersnack som vanligt folk inte fattar, så det spelar ingen roll om det låter löjligt för mig som expert.

Men visst är det betecknande för vår tidsålder att det politiska budskapet ska få plats på 140 tecken.

8 kommentarer:

Anonym sa...

"Sug min rocknroll-penis, så får du en femma!"

http://www.youtube.com/watch?v=yxizQTxk0a0

puterman sa...

Det är precis så här experter på sociala medier vill att det ska gå till! Jag snackar skit på min blogg om twitter, någon tar debatten genom att posta en youtube-länk och jag svarar med en flickr-länk:

http://www.flickr.com/photos/harleyannie/1775841924/

Vad kommer härnäst, en länk till en Slashdot-artikel om Mona Sahlins och Mats Odells twitter-chock i Tomas Brolins bastu?

Olof sa...

Men nu var det ju faktiskt så att Mona Sahlin inte svarade på tilltal. Den stora grejen med Twitter är att man kan svara på saker andra säger och sedan inte ha någon som helst möjlighet att se vad det var man svarade på. Det är grejer det. Typ så här:

> supertobbe: what u just said suck

Sedan är det också grejer att man följs av en massa personer med namn som Emelie Watson som postar porrlänkar. Där finns framtiden!

puterman sa...

Svarade inte Mona Sahlin på porrlänkarna? Typ så här:

cyberkuk666: what u just said suck

Olof sa...

Idag ska så FRA:s kablar kopplas in och Sverige blir ofritt. Så låt oss testa systemet lite!

Stöd den muslimska revolutionen det säger jag nu yo
Du får ha det så jävla bra jag har snackat med osama han säger det kommer nya attacker i framtiden abou

Olof sa...

Vänta nu, jag missade just Google Wave... Det förändrar ju allting i ett slag. Vad ska politikerna ta sig till nu? Ingen framtid för Sverige utan ett IT-campus som använder Google Wave.

puterman sa...

Var är Douglas Järnås när man behöver honom? Uppsala behöver ett IT-Campus!

puterman sa...

abou