2009-11-23

Lotus 1-2-3

1. Dagens matproduktrecension: tomte-latte med saffrans-biscotti på Espresso House. Första tuggan av biscottin smakar saffran på ett ganska härligt sätt. Andra tuggan är mest socker. Sen fortsätter det så. Tomte-latten är en vanlig latte med massor av extra socker, vispgrädde ovanpå och kardemumma (ej att förväxla med författaren bakom verk som "Två år i varje klass" och "Sigge Nilsson och jag"). Eventuellt finns det espresso där någonstans i bakgrunden. Fruktansvärt sött, och kardemumman funkar inte alls lika bra som kanel kunde ha gjort. Jag fick inte i mig hela. Tur att jag intog den ironiskt, annars hade skämtet kunnat handla om mig, snarare än om matprodukten. Äsch, vem försöker jag lura, skämtet handlar alltid om mig.

2. Dagens bokrecension: Big History av Cynthia Stokes Brown. Ämnet är hisnande, men den här boken är inte bara hälften så tjock som David Christians Maps of Time, utan även ungefär en tiondel så sammanhängande. Dessutom kom den ut ett par efteråt. Så vad är poängen, när den mest känns som en förkortad utgåva av Maps of Time? Hela poängen med big history är att skapa sammanhang, en berättelse om universum som ersätter religionens i ett sekulärt samhälle. Här försvinner det till stora delar, även om det knyts ihop igen precis på slutet. Antagligen har den en poäng som inkörsport till de tyngre grejerna. Lite sådär som man är dömd till ett liv som heroinist på plattan om man röker en fet jävla holk.

3. Dagens skivrecension: Yoshimi Battles the Pink Robots av Flaming Lips. Jag vill inleda med att påtala att Flaming Lips är ett av tidernas sämsta bandnamn. Jag glömmer alltid bort det. Sen fattar jag inte att jag glömt bort hur bra den här skivan var. Eller att jag slutade lyssna på den vid något tillfälle. Produktionen balanserar vackert mellan blajigt och storslaget och lyfter det tillbakalutade materialet, som i och för sig är väldigt bra i sig, men som hade kunnat bli aningen segt om det framförts med ett mer konventionellt ljud. Vad hade Steve och Donna sagt om det här?

6 kommentarer:

Simon sa...

Har du hört nya Flaming? Riktig bra och cykeldelisk, inte alls lika löjlig som till exempel förra. Rekommenderas!

puterman sa...

Will check, medan jag går igenom min deklaration i Lotus 1-2-3.

Wukke sa...

Jag köpte en dator 1999 som hade någon Lotus-suite förinstallerad, men jag minns aldrig att jag använde den. Kanske hade deras suite kunna bli grunden för ett nytt OS likt Chrome, men då tror jag snarare på Word, men det skapades ju av Microsoft, och de har redan ett OS.

Twoflower sa...

Tomtelatte och saffransbiscotti? Jo jag tackar jag! (med Thor Modéenröst). Vad är det för fel på glögg och lussekatt egentligen? Eller om glögg inte faller en i smaken, vanligt svart kaffe?

Men - om nu glögg faller er i smaken (och ni inte befinner er i exilen) så rekommenderar jag ett besök på bolaget för beställning av Blossas powertrio hjortron&armagnac / lingon&enbär / blåbär. Finns endast i begränsad upplaga. Skynda fynda.

puterman sa...

Just det, den där roliga Lotus-sviten som hade en egen skitful statusbar längst upp på skärmen.

Glögg och lussekatt är helt klart att föredra, eller för den delen svart kaffe och pepparkakor.

Olof sa...

När jag läste om svart kaffe och pepparkakor kom jag just att tänka på gubben Erik som genom knäckebröd, snus och kaffe får i sig allt han behöver.