Visar inlägg med etikett värdelösa programmerare. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett värdelösa programmerare. Visa alla inlägg

2009-03-18

Smart, eldräven!

Om Firefox kraschar, vilket händer då och då när flash-pluginnet bestämmer sig för att jävlas, så dödar jag programmet och startar det igen. Ibland får jag då upp den här dialogboxen:



Ett härligt exempel på en onödig popup. Det jag får göra är att klicka på OK, skriva "killall firefox" i ett shell och sedan starta Firefox. Allt helt i onödan, eftersom Firefox självt kunde ha gjort samma sak med den gamla processen och sedan startat den nya instansen. Att dessutom föreslå att jag skulle starta om datorn känns mest som en förolämpning.

(Varför inte passa på att återknyta till helgens påstående om att de flesta programmerare är inkompetenta? Den här funktionen är uppenbarligen designad och implementerad av en riktig sopa, med noll koll på interaktionsdesign och/eller system-API:er.)