2006-11-23

Iodine Jupiter

Söker man på jod på google så man upp en oinspirerad wikipedia-sida som första träff. Jag önskar verkligen att jag hade haft tillräckligt med tid och energi att ägna åt att sätta upp en matig jod-portal. Tyvärr är jag nog inte the man nog för att göra det. Men vem ska då göra det?

På wikipedia får man ingen information om detta ämnes alla hälsobringande effekter. Mat som lagas med rikliga mängder jod är inte bara nyttig, utan även mycket läcker. Vem skulle inte se jod i ett nytt ljus om de bjöds på en krämig jod-gryta med fullkornspasta och ett glas Torres mas la Plana 2001? Jag har själv flera gånger förvånats över hur levande jag känt mig efter en jod-mättad måltid.

Tyvärr är det inte lätt att få tag i jod i ren form. Ingen av mina lokala mataffärer saluför jod i de praktiska 5 kilos-påsarna från Knorr. Jodvänner är hänvisade till postorder, med all anonymitet och brist på mänsklig värme som detta medför. Illa!

10 kommentarer:

ul7 sa...

Det finns ju salt med jod. Mitt trick är att därmed salta som fan för att uppnå ungefär samma hälsobringande effekter.

Simon sa...

Joo, kom igen! Matig jodportal! iodine.com är ledigt!

Några idéer:

- jodchat
- jodforum
- jodfakta
- "fråga doktorn om jod"
- lär dig joddla

En första pollfråga skulle kunna vara: "Salt: med eller utan jod?". Med jod lär ju vinna...

puterman sa...

Tanken var i och för sig jodinfo.nu, men du pratar world domination...

Anonym sa...

Ville bara citera den här fina kommentaren från ett annat inlägg i bloggosfären om jod, skrivet av en Leif:

"Trevligt med fler som är intresserade av jod. Men betänk att jod som grundämne är giftigt. Jag vill gärna delge lite av mina kunskaper för vad jag vet finns inga websidor om jod. När man vandrar längs Ölands tångbelagda stränder tänker man kanske inte i första hand på att tången innehåller grundämnet jod som är nödvändigt för våra köldkörtelhormoner. Utan jod får vi bristsjukdomen struma, en förstoring av sköldkörteln, och folk som bor nära havet har under alla år varit förskonade från denna sjukdom. Själv har jag dock haft denna oerhört smärtsamma sjukdom, kanske pga av mitt intresse, för som du kanske vet kan man få struma av för mycket jod. Jod kan utvinnas ur tångaska, kelp eller varek. När askan urlakas med vatten och därefter lämnas att avdunstas så faller det ut kristaller, bl a glaubersalt och soda. Numer utvinns jod företrädesvis ur saltlösningar vid oljefyndigheter och saltavlagringar. En annan viktig källa för jod har varit salpetergruvorna i Chile.

Jod isolerades 1811 av Bernard Courtois från tångaska efter behandling med svavelsyra. Det namngavs av J. L. Gay Lussac 1813 och namnet kommer från det grekiska ordet ioeides som betyder violblå. Jod är fast vid rumstemperatur och bildar gråsvarta kristaller. Dessa övergår vid uppvärmning direkt till en violett gas, (sublimering).

En viktig användning av jod är som kosttillskott i bordssalt (jodsalt) där kaliumjodid tillsätts i små mängder. Kaliumjodid användes som botemedel mot struma så tidigt som 1819. Sköldkörteln producerar bl a det jodinnehållande hormonet thyroxin som är ett metabolismregulerande hormon. Utan jod kan inte sköldkörteln producera hormonet och personerna får störningar i kroppens ämnesomsättning. Vår kropp innehåller upp till 20 mg jod och det mesta finns lagrat i sköldkörteln. Vid uranklyvning bildas den radioaktiva jodisotopen jod 131 bland fissionsprodukterna. Den har en halveringstid på 8 dagar. Vid en kärnkraftsolycka kan det i värsta fall medföra utsläpp av radioaktiv jod. Skulle man andas in radioaktiv jod kommer den att koncentreras i sköldkörteln. Detta ger en ökad risk att få sköldkörtelcancer. För att förhindra att den radioaktiva isotopen anrikas i sköldkörteln tar man ett extra tillskott av kaliumjodid via jodtabletter. Joden i jodtabletterna tränger då ut den radioaktiva isotopen från sköldkörteln. Jod används också som desinfektionsmedel vid sårvård . Tidigare hade man "jodsprit", (5% jod i sprit) och numer används jodopax (PVP-jod). Andra användningar av jod är i halogenlampor."

Anonym sa...

Vem skriver om min struma

Anonym sa...

Vem skriver som min haxxspett?

puterman sa...

Typiskt jodhatare att försöka skrämma folk. Sluta göra världen en otjänst, och
börja propagera för maximalt intag av jod!

Anonym sa...

Du har rätt. Dags att stoppas jodofoberna nu!

Unknown sa...

var kan jag köoa jod tinktur?
MVH
WARRIORS

puterman sa...

Googla bara på jod och se vad du får upp:

"Jod är nödvändigt för syntes av sköldkörtelhormonerna"

"Jod är ett livsviktigt grundämne"

"Jod (J) är ett mineral som är bra för sköldkörtelns hormontillverkning!"

"Since its inception in 1990, the Journal of Democracy has become an influential international forum for scholarly analysis and competing democratic"

"Brist på jod leder bland annat till hypotyreos"

"Kelp tabletter med hög halt av jod"

"Jod behövs för de hormoner som styr ämnesomsättningen."

"Jod är ett blåsvart glänsande ämne som i rumstemperatur avdunstar med en blåviolett gas som har en irriterande lukt."

"On 1 July 2002, I became Provost of Georgetown University and my personal site will henceforth reside there."