2006-11-15

Standardgnället

Vi på internet gillar ju att gnälla på Microsoft, så jag tänkte jag kunde göra det lite grann, jag också. Vad är det de sysslar med nu för tiden? Så fort något annat företag gör något som är lite nytt och coolt så utlovar Microsoft att de snart ska lansera en egen produkt, som givetvis kommer vara bättre än alla andras. Och förutom att trycka ur sig nya versioner av Office och Windows så verkar det vara vad de sysslar med nu för tiden.

Jag undrar hur det gick med sökmotorn som skulle vara bättre än google. Hur det går med deras server- och embedded-produkter vet vi (typ hyfsat). Deras iTunes-kopia PlaysForSure gick det inget vidare för, och nu släpper de (alldeles för sent) en egen iPod. Men nu har de i alla fall släppt Windows Powershell, som enligt uppgift givetvis ska vara det bästa shellet i hela världen.

Fast det hade ju inte varit ett dugg roligt om de inte själva älskat ordet "innovation". Fast det kanske de har tröttnat på vid det här laget. Jag skulle kunna tänka mig att det de jobbar mest med nu är wireless convergence technology.

4 kommentarer:

ul7 sa...

Du kanske tycker det är petigt, men produktens namn är Windows PowerShell(TM), ingenting annat. Dessutom är den väldigt intuitiv och användarvänlig:

PS C:\> pwd

Path
----
C:\


PS C:\>

puterman sa...

[P]wd, så intuitivt! Och användarvänligt!

hjon sa...

Xbox!

puterman sa...

Jo, jag funderade lite på xboxen, men eftersom jag inte riktigt vet var den hamnar i mitt resonemang så valde jag strategiskt att inte nämna den. Men den känns som en av de vettigare satsningarna som de gjort under senare år. Att ta en vanlig PC och bygga in i en låda som ser ut som en konsol var en bra idé, om inte annat så för att det blir enkelt att porta PC-spel till den. 360:n är inte en vanlig PC längre, men nu är varumärket etablerat och det rullar på.

Över huvud taget så funkar det bra för dem när de håller sig till PC-plattformen. När de ska göra andra saker är de inte på hemmaplan och har inte samma övertag på marknaden. Man skulle kunna dra slutsatsen att deras halvtaskiga produkter behöver det stöd som dominansen på desktop-marknaden ger.