2008-04-01

OS-feber, del 2: Misja gråter

Mitt första OS-minne är från Moskva-OS 1980. Jag minns inget av själva tävlingarna (som Bengt Barons guld på 100m ryggsim), USA:s bojkott eller whatever, men jag var inte så gammal.

Det jag däremot minns är hur OS-maskoten, björnen Misja, grät under avslutnings-ceremonin. De gjorde den här kommunistiska grejen med folk på läktaren som håller upp skärmar med olika färger så att man ser motiv om man står ganska långt bort (eller ser det på TV). Det coola är att det var animerat.

Tror ni att det finns på youtube? Det gör det (fem och en halv minut in, men ser ni hela klippet så slipper ni missa de grymma animerade fåglarna). Inte riktigt lika häftigt som jag minns det, men väldigt fint ändå, och den melankoliska ryska sången gör nästan att jag får en tår i ögonvrån när jag ser det igen, 28 år senare.

Inga kommentarer: