2010-06-02

Ambulerande lanthandel

Ety jag är sjuk och emlig, så ligger jag på schäslongen och latar mig, snarare än att göra rätt för mig. Jag har då valt att se en dokumentär på SVTPlay, som jag blev tipsad om av min kollega byrådirektören: "Roger Nilssons rörelse". (Denna video finns tillgänglig t.o.m. ons 23 jun)

Roger Nilsson hette en man. Mannen hade en rörelse. Rörelsen bestod i att i ur och skur köra runt med sin livsmedelsbuss. Livsmedelsbussen var en ambulerande lanthandel. Från Veberöd kom mannen.

Det är både frustrerande och befriande att se den här typen av dokumentär. Det finns inget budskap. Allt den gör är att visa något. Man är tvungen att själv tänka, snarare än att Janne Josefsson bankar in i en vad man ska tycka. Det skaver lite i hjärnbarken.

1 kommentar:

enfetjävlaholk sa...

lyckades se 3/4. kul med lastbilen som håller på att ramla sönder helt och hållet.

förensligandet av det egentliga skåne.

för övrigt har janne en serie på pravda-tv som heter josefsson där han gör "vad hände sen?" av sina gamla undersökningar. antirekommenderas, fast jag inte sett nåt av det.