2010-06-25

Skriv om, skriv rätt!


Jag har hållit på och läst "Working Effectively with Legacy Code" av Martin C. Feathers ett tag, och blev klar med den igår. Den tog inte tid för att den var tråkig, utan för att jag ville smälta delarna ordentlig. (Jag väljer att inte ta matsmältnings-metaforen vidare, det skulle bli obehagligt.)

Det är en bok som alla programmerare borde läsa, åtminstone de som inte kör test-driven utveckling av trivsel och ohejdad vana. Den här boken visar inte bara med väldigt konkreta exempel hur man inkrementellt förbättrar rutten kod, utan illustrerar även väldigt tydligt varför unit-tester är ett måste.

Författaren har uppenbarligen högt ställda krav. Han definierar legacy code som kod som saknar testfall. Det kan låta lite hårt, men han visar varför det är vettigt.

Om du någonsin har blivit irriterad på svårförståelig kod och det har känts jobbigt att fixa den, läs den här boken!

3 kommentarer:

D sa...

Ja, jag har blivit irriterad på gammal fulkod. Spaggetistyle eller överdesignad eller vad du vill. Men unittesting är för medelmåttor och klåpare. Gör rätt från början i stället. Kan man det? Hur? Sug på den!

D sa...

Och så stavade jag fel till Spaghetti, men i ett programmeringsspråk skulle det fångats av kompilatorn. Inte av unittestet.

puterman sa...

Reservationen att testning bara är nödvändig om man inte gör rätt från början känns aningen överflödig. Gör rätt från början-skolan har firat stora triumfer under hela programmeringens historia.