2010-06-03

Tvättstugemammans visor

Alltså, idag hände någon när jag tvättade som var så jävla CP.

Fast tydligen inte så PK. Folk med vett använder aldrig "CP" i pejorativ mening. Typ Alf Svensson skulle aldrig göra det. Alf Svensson som tror att loggning av sökord i sökmotorer kommer sätta stopp för pedofilin i världen. Alf Svensson är typ helt jävla CP. Ett tag så spann vi vidare på den här CP-grejen och började byta ut "CP" mot t.ex. "MS" och "förkyld". Det var kul, speciellt när man kunde idiotförklara någon genom att säga t.ex. "Men har du ont i halsen, eller?"

Men nu var det inte CP vi skulle snacka om, utan tvättstugan. Såhär va, jag skulle stortvätta, så jag laddade stugans enda maskin full med tvätt, fyllde på med skölj- och tvätt-medel och gick hem. När jag kom tillbaks till tvättstugan cirka fyrtio minuter senare så hade det hänt något jävligt roligt: jag hade lämnat tvätt- och skölj-medlet ovanpå tvättmaskinen, vars skakningar hade fått de bådas behållare att flytta sig i sidled något så jävligt att sköljmedlet hade ramlat av maskinen, slagit i backen och tömts på sitt innehåll, medan tvättmedelspaketet på ett ytterst delikat sätt balanserade på kanten till tvättmaskinen. Så jävla CP.

Men det är inte allt som är mongo. Många av de mer mongo grejerna som har hänt mig har hänt i tvättstugor. Speciellt sedan jag flyttade hit till min nuvarande lägenhet, där min hyresvärd (Akelius Fastigheter AB (tvåbokstavskombinationer, vad brukar de förekomma i för sammanhang? red.anm.)) är helt mongo i sin liberala syn på städning. Allra roligast var det vid något tillfälle när det var översvämning i torkrummet och det luktade mäsk i hela källaren. Minst roligt är det när torktumlaren är trasig typ var tredje gång man tvättar. Dags för en ny, kanske?

Det finns säkert mycket mer man skulle kunna säga om detta fascinerande ämne, men jag borde göra något viktigt, typ vika tvätten, så jag avviker. Syns!

Eller vänta, jag har ju ett foto på ett typiskt mongo-UI:



Notera de minimalistiska input-enheterna. Man har försökt sig på minimalism, vilket det är lätt att blanda ihop med enkelhet. Så du har en 40-graders och en 60-graders knapp. Vill du använda andra varianter så snurrar du på hjulet. Sen vill du tacka ja till något, hur gör du då? Min stora erfarenhet av idiotisk UI:n (larmet på jobbet, ja vad ska man säga?) gjorde att jag testade det enda som verkade tillräckligt dumt för att funka: jag tryckte på hjulet. Det visade sig funka. Tur för mig, annars hade jag luktat rätt illa vid det här laget.

"Compass control", ja, jag säger då det. Nu är det fest i Kapernaum, minsann!

2 kommentarer:

Kamrat Generalsekreterare sa...

UI i Östtyskland vore något att forska på.

hjon sa...

En sån där maskin hade vi i vår förra bostadsrättsförening, UI:t må ha varit sepe men annars fungerade den ganska bra. I den hyresrätt vi hade i Borås var tvättstugan med kassa maskiner också sjukt sunkig. Städningen var helt beroende av hyresgästerna, vilka helt sket i att städa. Tidigare frustration i ämnet.

wv: exidicta