2008-11-19

Development in the ear

Idag har jag varit på Öredev och lyssnat på folk som pratat om programmering, istället för att själv sitta och programmera.

Ted Neward keynotade om att språk kommer vara den stora grejen under de närmsta 5-10 åren. Programmeringsspråk. Nya, häftiga sådana. Han förklarade varför. Han tog exempel. Jag är inte övertygad, men han sa intressanta saker.

Resten av förmiddagen la jag på en presentation av det nya JavaME-SDK:t (man kan debugga, man kan köra i emulator, man kan köra på device, man kan profilera) och en spådom av en kille från SonyEricsson om vart mobil-mjukvara är på väg: open source, öppna plattformar, webben, högnivå, konvergens. Jag fick inte höra något jag inte hört förut.

Efter lunch gick vi på en presentation av The Bug, en pluggbar hårdvaruplattform för att bygga och programmera apparater. Ganska roligt, men precis som föreläsaren påpekade så kan den inte göra speciellt mycket som en smartphone inte kan. Än. När man kan plugga in geigermätare så blir det mer intressant.

Dagens höjdpunkt var när en gammal amerikansk nörd berättade om sitt projekt, språket D. Jag blev sugen på att veta mer och att byta ut den föregående bokstaven i alfabetet mot denna. Fortsättning kanske följer.

Jeff Sutherland pratade om hur man använder Scrum i större projekt, i en föreläsning full av intressanta idéer: kodstruktur speglar organisationsstruktur, scrum som objekt-orienterad programmering etc.

Dagen avslutades med en helt värdelös presentation av Silverlight Mobile. Killen kunde inte bestämma sig för om han ville prata om Silverlight, UI:n till mobiler, allmänt om UI-design eller .NET, vilket gjorde att han egentligen inte sa någonting. Han visade lite exempel, men förklarade inte vad de skulle visa. Han skrev lite kod, vilket visade att man kan göra väldigt lite med väldigt lite kod. Jag vet inte.

Tyvärr missade jag The future of Java on mobile, som handlade om Suns motsvarande grej, JavaFX. Det var tydligen mycket bättre.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Dagen avslutades med en helt värdelös presentation av Silverlight Mobile. Killen kunde inte bestämma sig för om han ville prata om Silverlight, UI:n till mobiler, allmänt om UI-design eller .NET, vilket gjorde att han egentligen inte sa någonting. Han visade lite exempel, men förklarade inte vad de skulle visa. Han skrev lite kod, vilket visade att man kan göra väldigt lite med väldigt lite kod. Jag vet inte."

Det där låter litegrann som Pekkas föreläsningar om nätverk, TCP och handshaking. Jag kan ha sagt det förut, men säger det igen:

"Alltså handshaking liksom, hur funkar det då? Jo, tänk er att nån ringer mig va. Jag lyfter luren och svarar: Tja, det är Pekka, hur är det med dig, va. Det är så handshaking funkar, då."

En annan gång fick han en fråga om en detalj med DNS-servrar och svarade:

"Hmm, det borde jag ju veta... Har programmerat en DNS-server själv en gång i tiden... Men det vete fan, alltså."

puterman sa...

Inget ont om Pekka, men vem har inte skrivit sin egen DNS-server?

[wv: slanessi]

Anonym sa...

[wv: unsesse]