2008-11-01

Misslyckad planering, lyckad nedfrysning av herr Moro

Vi hade fria aktiviteter i två dagar på jobbet, så jag skrev en fungerande musikspelare till min telefon, eftersom den Nokia-utvecklade spelaren var för irriterande för att användas på ett vettigt sätt. Eller ja, det var planen. Efter två dagars arbete hade jag något som nästan funkade. Jag la en halv dag till på det och har något som funkar, men är lite trasigt. Man kan leta runt i filsystemet och lägga in saker i en playlist, samt spela upp och stoppa. Det är vad jag behöver. Inga dialoger som ställer dumma frågor, inga popup-menyer med tusen val som bara är i vägen. Hade nu bara kataloglistningarna varit sorterade så hade det varit riktigt användbart. Och om man hade kunnat spara sin playlist.

Misslyckandet i planeringen skyller jag på rost i mitt Symbian-maskineri: jag snubblade upprepade gånger på strängklasserna och någon gång på array-klasserna. Där gick en dag. Jag förvånas ånyo över hur svårt det är att programmera för Symbian. Hela tiden är det samma sak: man har en sträng i ett visst format och ska skicka in den till en funktion som vill ha den i ett annat format. Man konverterar hit och dit, misslyckas, börjar om, konverterar några gånger till och får till slut till något som funkar, men ser ut som skit.

Till UI:t använder jag TAT Cascades, som är sjukt bra (och det tycker jag inte bara för att det är vad jag jobbar med). Hade jag försökt med S60-API:t så hade det tagit åtminstone två dagar till och blivit mycket fulare. Det som är bra med Cascades är inte i första hand att man kan slänga in coola animationer med vänsterhanden, utan att man man samma hand även kan definiera det mesta av UI-logiken i XML. Det går löjligt snabbt att få upp något som funkar. När man har något som funkar så kan man putsa upp det till något som är ganska coolt på en halvtimme.

Cascades rules, man! It rules! Developers, developers, developers! *svettig*

Inga kommentarer: