2007-04-13

Mobilreklam

Jag läste i någon artikel att det snart kommer bli en massa reklam i mobiltelefoner. Men vem ska tjäna pengar på det? Hur ska det gå till? Vem bryr sig? Huvudsaken är att någon stoppar skiten. Reklam suger, oavsett om den kommer i brevlådan, i ebrevlådan, på webben, på TV eller som skyltar på stan. Den finns redan överallt.

Reklam fyller ingen vettig funktion. Även marknadsentusiaster inser att reklamens enda funktion i ekonomin är att lura konsumenter. Den får oss inte att spendera mer pengar och den rubbar den här mekanismen som påstås finnas, som gör att sämre produkter slås ut.

Reklam är värdelöst. Fuck you etc.

6 kommentarer:

ul7 sa...

Å ena sidan lovade du att den här bloggen skulle sluta handla om mobiltelefoner. Å andra sidan passar det här inlägget perfekt till Knutna Nävars Sången om Stalin som likt varje fredagkväll dånar i hörlurarna. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. :(

puterman sa...

Personligen föredrar jag "Greppet hårdnar" från den plattan, i övrigt håller jag med.

jimmyroq sa...

"...men gärna samhällsinformation och IKEA-katalogen"?

puterman sa...

Samhällsinfon väljer helst ut själv och jag har ganska nära till IKEA, så jag kan lika gärna uppleva deras soffor IRL. :)

Simon sa...

En reklam som dock är bra är Gmail-reklamen, eftersom den skräddarsyr reklamen efter de mail man läser och skriver, så att man får information om precis de produkter man är intresserad av, som till exempel Åsa M Waldaus "Mitt Hjärta" och stora boken om Dianetik.

jimmyroq sa...

Simon - Gör som Kramer - vänd kikhålet i dörren bakofram! Sen kan du få skräddarsydd IRL-reklam.