2007-04-21

Senaste Ubuntu

Vad gör man en lördag, när man inte har något viktigt att pyssla med? En sak man kan göra är att installera senaste versionen av Ubuntu. Jag vet inte riktigt vilken version jag körde innan, men den var åtminstone ett år gammal, så jag valde att installera över min gamla installation. Men hur gick det då? Jodå, s'att...

Det började väldigt bra. Detaljer som att man på startskärmen kan välja att kolla om installations-CD:n är oskadd eller att köra ett minnestestprogram känns seriöst, nästan lite överarbetat. När man kör igång så bootas Ubuntu och man kastas in i en GNOME-desktop, med lite appar och en install-ikon. Jag körde igång Firefox bara för att testa så att internet-uppkopplingen var konfigurerad, vilket den var.

Installationen går väldigt snabbt och enkelt. Man väljer språk, tidszon och skit och partitionerar diskar. Jag la in mina existerande datapartitioner på deras gamla mount-points, vilket bland annat gjorde att jag kunde lyssna på musik under installationen. Det var dock ett aber med detta: musikspelaren (Rhythmbox) är någon sådan där iTunes-variant som vill ta över ens musik, vilket jag inte ville vara med om. Jag använde filmspelaren istället. Den hade dock ingen mp3-decoder, så jag kunde bara lyssna på oggar.

Själva installationen tog runt en kvart, sen var det bara att boota om och logga in. Det fanns en papperskorg på skrivbordet, vilken jag kastade i sig själv. Det fick den att försvinna, vilket jag är tacksam för. Sen var det bara att börja konfigurera.

Allt som allt var det den enklaste och snabbaste installation jag har varit med om. Det faktum att det begränsade urvalet av musikspelare under installationen var det största problemet känns ganska gött.

5 kommentarer:

ul7 sa...

Grattis! Nu kan du göra Snabba och målinrikatde internetsökningar.

Simon sa...

Fett kul att man kan kasta papperskorgen i sig själv.

Fett nice att det är grafisk installation numera. Det har kännts lite mossigt förr. När man väljer Ubuntu så vill man ju känna att det inte är mossigt, utan humanistiskt och modernt.

Fett skumt det där med libc-dev, måste jag säga.

Men vad ska du göra på Valborgsmässoafton, egentligen? Vara i Malmö?

puterman sa...

Men har inte Ubuntus installation alltid varit grafisk?

Och jo, det blir Malmö. Funderade på Uppsala, men pallar inte den jävla tågresan igen.

Simon sa...

Näää. Det var ncurses-stylee senast jag gjorde.

Anonym sa...

Jag tycker i alla fall att det är mest synd om Kocken på planet. Det står nästan alltid i olycksrapporterna att "50 meter från olycksplatsen återfanns kock-pitten" Det skär i hjärtat!