2007-04-09

Plattform

Jag fick två filmer i julklapp av Jöns. Jag glömde dem i Alunda, men när jag var där i helgen så packade jag ner dem i en gammal jutesäck, som jag hittat halvt begraven under jord och mossa vid muren runt den gamla kyrkogården. När jag kom hem dök det upp en undead gnome lord och påstod att jag snott säcken av honom. Han förvandlade säcken till en hund, som han kopplade och tog med sig. Men jag fick i alla fall filmerna.

Igår såg jag Zhantai (Platform). Den handlar om folk i en by under ett antal år. Här förekommer demonstrationståg som hyllar barnbegränsning, lastbilar som åker runt på måfå, stora glasögon, jubel över ett tåg och en vansinnigt vacker dansscen. Händelserna återges i Roy Andersson-liknande scener och jag höll på att ramla ur soffan när det plötsligt började panoreras i en scen sådär en halvtimme in i filmen. Det här gör att det blir ganska långtråkigt ibland (en scen behöver inte nödvändigt sluta bara för att alla karaktärer har lämnat den). Dessutom såg jag den vansinnigt långa versionen, som verkligen kändes vansinnigt lång efter ett tag. Hade jag haft en riktigt stor TV så hade den nog inte känts så långsam, för det finns väldigt mycket detaljer på skärmen hela tiden.

Jag gillade den i alla fall. Det är mycket stämning och lagom mycket galenskaper. Fast jag föredrog The World, som är mer lättsmält.

1 kommentar:

ul7 sa...

Taisheng: Are we dead?
Tao: No, we are on the net.