2007-04-22

Senaste nytt om senaste Ubuntu

Jag tänkte att jag skulle testa GNOME den här gången, istället för KDE, som jag använt ett tag och är lite halvnöjd med. Jag är nu något mer nöjd med GNOME, så jag fortsätter nog köra det. Slumpmässiga fördelar som jag upptäckt med GNOME är att det går snabbare att byta keymap och att det verkar funka bättre att konfigurera snabbtangenter.

Rent allmänt verkar senaste Ubuntu ha en del problem. Jag kunde av någon anledning inte få Nvidias egna drivrutiner att funka. Nu hade jag inte tänkt använda dem på riktigt heller (de har aldrig varit stabila på någon dator jag testat dem), hade mest tänkt testa Compiz och så, men det är dåligt av Ubuntu att hävda att de kan sköta omställningen automatiskt och sen skapa en trasig xorg.conf-fil åt en. Manuell installation funkade inte heller, utan resulterade i ett ofantligt instabilt X med en massa grafikfel.

En annan sak som inte funkar är bluetooth, vilket funkade utan problem i den förra versionen av Ubuntu jag körde. Både KDEs och GNOMEs bluetooth-program kraschar och brinner. Jag gissar på att något är ruttet i den Ubuntu-patchade kärnan. Jag gissar på att det fortfarande är 1998 och jag är tvungen att bygga min egen kärna. Tja, det var ett tag sedan... Eventuellt är de här problemen bara ännu ett sätt att få Windows-användare att känna sig som hemma.

En tredje sak som är lite skum är att gcc visserligen installeras som standard, men inte libc-dev. Vad är poängen med att ha en C-kompilator om man inte ens kan bygga hello world?

I övrigt är jag nöjd. Jag tycker de har lyckats ganska bra med att få till balansen mellan förenklingar för att tilltala Windows-folk och tillgången till mer kraftfulla verktyg när man behöver göra något som de dumma inte tillåter. Programmet som heter "Install and Remove Applications" (känns igen någonstans ifrån, hm...) känns stabilt och trevligt, om man jämför med det hemska Synaptic. Mycket går dock inte att göra i Install and Remove Applications, utan man blir då hänvisad till Synaptic. Vill man slippa den typ av stressrelaterade symptom som Synaptic brukar ge upphov till (hjärtstillestånd, panikångest, malaria), så finns alltid klassiker som Aptitude och apt-get att tillgå.

Inga kommentarer: