2007-04-24

Vilken grej

I morse hände något ganska konstigt. Jag var på väg till jobbet, lyssnade på musik och var inte riktigt med på vad som hände runt mig. Jag hade en bok i handen som en kollega skulle låna och gick glatt gatan fram. Jag passerade några cyklister som väntade på grönt ljus. En av dem tittade åt mitt håll och verkade säga något, men jag hörde inget, utan gick vidare. När jag hunnit tjugo meter eller så kom han ifatt mig och fångade min uppmärksamhet genom att dra mig i armen. Jag slog av musiken och fick en femhundring av honom, som han sa att jag hade tappat. Jag visste att jag hade en femhundring i fickan, så jag tog emot den, tackade honom och gick vidare. Sen började jag fundera på hur jag hade kunnat tappa min femhundring och kände efter i fickan. Den var kvar.

Jag började fundera på om det var något underligt sätt att prångla ut förfalskade sedlar, eller om det var någon annan som hade tappat den och han felaktigt trott att det var jag. Jag gick vidare med mina två femhundringar i fickan. Det tog mig åtminstone fem minuter att inse hur det låg till: jag måste vid något tillfälle ha lagt sedeln i boken jag hade med mig och glömt bort det, och så hade den åkt ur boken när jag passerade mina cykelburna vänner.

Om jag någon gång skulle få dåligt med pengar så ska jag gå igenom alla mina böcker och se om jag kan hitta fler skattgömmor.

8 kommentarer:

ul7 sa...

Om jag någon gång skulle få dåligt med pengar så ska jag låna lite böcker av dig.

Anonym sa...

Det här påminner lite om en gång jag var i ett något jäktat tillstånd. Jag gick till en bankomat, knappade in 200 kronor och gick sedan därifrån. Kvinnan som stod efter mig i kön ropade på mig, sade att jag hade glömt att ta pengar respektive kvitto, och påpekade:
- Jag har aldrig varit med om något liknande!
På detta svarade jag:
- Inte jag heller.

puterman sa...

Vad du borde ha svarat:
- prove it

ul7 sa...

Vad hon borde ha replikerat:
- Vilket; penga-glömmandet eller om-något-liknande-medvarandet?

puterman sa...

ul: prove it

ul7 sa...

Vilket;

puterman sa...

ul: prove it

ul7 sa...

Vill du ha en liten grej,
stoppa fem kronor i mej.