2007-04-13

Realism

Kom på att jag kanske borde förklara vad jag menar med realism, efter att ha beskrivit mig som en "fanatisk realist" i föregående postning. Den klassiska realismen handlar om att skriva om saker som troligtvis har hänt läsaren, snarare än om sådant som kunde ha hänt (gå till jobbet kontra farmor är astronaut). Poängen är i någon mening densamma; att läsaren ska uppleva det som om det som beskrivs hade kunnat hända. Någonstans. Någon gång. Att begränsa begreppet realism till att handla om saker som faktiskt händer varje dag här hos mig känns som ett tvärsäkert utlåtande om vad verklighet innebär. Att jag har varit med om något gör det inte mer realistiskt än om någon jag inte känner har varit med om det. Vore det så så skulle jag inte kunna uppleva en bok som utspelar sig i Afghanistan som realistisk. (Här skulle jag ha kunnat bli löjligt polemisk, men jag avstår.)

Science fiction kan i denna mening av realism vara lika realistisk som arbetarlitteratur. Det handlar om trovärdighet snarare än igenkännande. Ett visst mått av naturalism är nödvändigt om man beskriver detaljer. En alltför utstuderad intrig förstör ofta närvarokänslan, på samma sätt som en alltför utstuderad naturalism kan rubba den. (När jag gick på högstadiet läste jag mycket Stephen King. Han brukade försöka uppnå någon typ av verklighetskänsla genom att låta sina seriefigurer rapa, prutta och dricka öl. Han misslyckades.)

Men har jag inte reducerat realism till något subjektivt nu? Tja, när någon anklagar någon annan för att vara subjektiv i min närhet så brukar jag inte bara osäkra min revolver, jag brukar dessutom avfyra den okontrollerat i alla riktningar, men här är det jag som anklagar mig själv, så jag måste försvara mig med ord istället. Litteratur som inte finns hos en läsare är inte litteratur, det är sekvenser av ord.

15 kommentarer:

ul7 sa...

Hm, det låter som om du prenumererar på idén om en dikotomi mellan verkligt och overkligt. Är det verkligen ett fruktbärande förhållningssätt?

puterman sa...

Det beror väl på vad man är ute efter. Det här har inte med metafysik att göra, utan handlar om läsupplevelse. Trovärdighet.

Anonym sa...

du verkar inte ha läst mycket stepen king alltså. han har skrivit en bok knackarna som är väldigt bra den får man verkligen rysningar av. känner mig rädd nu bara när jag tänker på den.

ul7 sa...

- Knack knack
- Vem där?
- Puterman
- Puterman vem?
- I Kina puterman hundar

Anonym sa...

"Är det verkligen ett fruktbärande förhållningssätt?"

Det beror väl alldeles på vilka frukter du vill bära!

ul7 sa...

Jöns: Alla gillar inte genmanipulerad frukt.

ul7 sa...

Puterman: Är det inte mer meta att göra så statiska tolkningsavgränsningar? Jag håller inte alls med om att det handlar om trovärdighet snarare än igenkännande; snarare tvärtom. För att kunna bestämma graden av realism krävs ju en gemensam formalisering av materialet; annars hade du ju kunnat hävda att det var orealistisktatt Zekes hjärta bultade som ett frustande lok (sic!), inte bara att hans farmor var astronaut.

Eller?

Anonym sa...

UL-Tomten: Eller genmanipulerat språk.

puterman sa...

UL: Det låter som om du skulle ha tagit intryck av Pritchards excellent essay.

ul7 sa...

Puterman: Jag hoppas du gillar att bli knivskuren i ansiktet, för det är vad som kommer hända nästa gång du kastar filosof-referenser på mig.

Anonym sa...

Happy Birthday, Putermn.
And don't eat GE fruit.

Anonym sa...

but some facial treatment is ok. :)

puterman sa...

UL: Det där var faktiskt en referens till filmen "Döda poeters sällskap".

ul7 sa...

Puterman: Gör dig inga illusioner: jag vässar kniven medan jag skriver det här. Grattis i efterskott förresten!

puterman sa...

Kan man vässa en kniv och skriva samtidigt så har man god koordinationsförmåga. Tack!