2007-11-10

Den nya webben är gammal som fan

Såg att slashdot firat 10-årsjubileum. Jävlars, är det så länge jag har tyckt att den sajten helt enkelt är ganska ointressant? Tydligen. Slashdot har alltid varit en web 2.0-sajt, i det att det är användarna som skapar innehållet. Redan första gången jag såg den så reagerade jag på hur jobbigt det kan bli om man bara vräker in innehåll, utan att bry sig om att sålla på något sätt. Diskussionerna rinner på i oändlighet, har man tur så sätts poäng på inläggen av folk som inte har bytt ut sina hjärnor mot falukorv, men oftast är det bara skit. Under de senaste åren har Slashdot-idén tagits fram som idealet för hur webben ska funka. Ungefär som spelbranschen börjar inse att deras accelererande investeringar i content inte ger lönsamhet. Kunderna kräver mer och mer, utan att vilja betala mer. Loppet är kört, kunderna får själva producera sina produkter. Det blir en fruktansvärd massa produkter. Man får söka bland produkterna. Har man tur så hittar man en bra produkt. Eller så mosar man ihop alla produkter och skapar en ny produkt av produktmos. Gött mos.

Inga kommentarer: