2007-11-30

IDM från Detroit

Jag såg just på last.fm att en av de mer populära taggarna att sätta på Robert Hood är "idm". För att kontra med en annan TLA: wtf. Robert Hood är så jävla mycket mer UDM än IDM så det finns inte. Det är liksom hela poängen.

(Det som får mig (och en legion andra demoner) att reagera negativt på IDM-grejen är "intelligent". Vad är det som är mer intelligent med den än annan dansmusik? Och är det över huvud taget dansmusik? Det är som att kalla allt som är lite annorlunda för "experimentellt" (tolka mig dock inte som att jag anser att IDM är "annorlunda", precis som med allt annat så är det annorlunda innan man hunnit vänja sig vid det). På discogs påstås Khonnor syssla bland annat med "experimental IDM". Oh. My. Dog. Det visar bara hur galen IDM-prylen är. Spelar Khonnor dans-musik? I have always been here before. I have always been here before. I have always been here before.)

Vidare: igår fick jag ner en packe Evert Taube-skivor. Evert var en av mina favoritartister när jag gick på lågstadiet, d.v.s. innan jag började lyssna på Kiss, W.A.S.P. och Twisted Sister. Jag har inte lyssnat på honom sen dess, men det funkar fortfarande. Sen är faktiskt Evert ett skitroligt namn.

Och så kom jag på en faktor som saknas i grannskapssystemet på last.fm: bredd. Jag tror inte att den här open mindedness-mätaren gör något bra jobb vad gäller exakthet, men om en sådan faktor hade räknats med när ens musikaliska grannar plockas fram så hade jag sluppit ha grannar som antingen bara lyssnar på techno eller bara lyssnar på Cure.

Det var en sak till jag ville säga också, innan jag sätter mig och kollar på Futurama-filmen: jag gillar artister som gör olika saker. Som Boris, som jag lärde känna som en drone doom-ensemble, men som på Akuma No Uta spelar en typ av musik som känns helt oemotståndlig om man som jag gillar Stooges. Alltså, typ, du behöver inte byta artistnamn för att du går från house till techno, eller för att du byter från pop till jazz. Vi gillar dig i alla fall.

Något att fundera på över jul och nyår?

Inga kommentarer: