2008-01-06

Datormaskinen du gav mig

(Jag väljer återigen att parafrasera Pearl Bucks boktitel "Kvinnan du gav mig", men det här gången gör jag ingen pristävling av det. Det är för övrigt inte bara titeln som är bra.)

Jag har skaffat en dator. En sådan här bärbar jävla slaptop. Jag köpte den från GGS Data i Göteborg, eftersom jag tycker det är så sympatiskt med ett företag som fortfarande säljer Amiga- och C64-prylar. Jag ville gärna ha en dator med Linux färdiginstallerat på, inte för att det är några problem att göra det själv, utan för att det gör att jag slipper forska i om hårdvaran funkar med Linux. Servicen visade sig vara alldeles utmärkt. Dagen efter att jag lagt in min beställning ringde Gunne och frågade lite om min beställning och informerade om vad portot skulle gå på. Nästa dag hade jag datorn.

Med Ubuntu på. Mina tidigare försök med Ubuntu har inte varit så lyckade, men det funkar på den här datorn i alla fall. Mitt internet har varit nere nästan hela helgen (Comhem är ungefär lika dåliga som GGS Data är bra), så jag har inte kunnat installera så mycket grejer, men eftersom det här datorn är så fruktansvärt bra, jämfört med min förra, så kan jag nästan acceptera att köra GNOME på den.

Jag kör Compiz, så att mina virtuella desktops ligger på en nästan helt onödig kub, men de här 3d-grejerna är inte bara ögongodis. Själva rotationen när man byter desktop visar i vilken riktning man rör sig, och det är snyggare än att bara scrolla skärmarna i sidled. Compiz är dessutom bra på det sättet att man utan krångel kan lägga in egna snabbkommandon. Mitt gamla problem med att på ett enkelt sätt kunna byta mellan svensk och engelsk tangentbordslayout är alltså fixade.

Jag fick med en bok när jag köpte datorn, "Upptäck Ubuntu Linux" av Tobias Hagberg. Den förklarar för nyfikna Windows-användare hur man byter till Ubuntu och gör sådana avancerade saker som att spela musik, ordbehandla och installera program. Jävlars så mycket det har hänt under de senaste 10 åren. Jag köpte boken "Red Had Linux Unleashed" när jag installerade Linux första gången. I den förklaras runlevels, hur SMTP fungerar, det finns med avsnitt om Motif-programmering och givetvis om hur man bygger sin egen kärna. Det var bättre förr. Ja jävlar i min låda...

I övrigt... Det är inte så spännande med en ny dator egentligen. Men jag kommer få dras med den i ett par år, så det börjar kännas viktigt att ge den ett namn. Roky gjorde ett bra jobb mellan 1998 och 2004, och Venom har varit defekt ända sedan jag köpte den. Om Charlotte Kalla vinner Tour de Ski imorgon (vem skulle bli förvånad?) så får den heta Kalla, annars vet jag inte riktigt.

12 kommentarer:

ul7 sa...

Jag tycker det är lite respektlöst av dig att inte hänvisa till din gamla dator under både dess för- och efternamn, dvs "Roky Bermuda".

Sen tror jag du just använt upp hela 2008-ransonen "...". :--)

barlon sa...

Till skillnad från ul-tomten så tänker jag skriva en vettig kommentar, formulerad som en fråga dessutom:

Vad är grejen med virtuella skrivbord? Jag liksom vill, men förstår inte när och hur jag ska använda det.

puterman sa...

Poängen är att man slipper lägga fönstren i lager ovanpå varandra. Istället kan alla fönster ligga i förgrunden, utspridda på flera virtuella skrivbord.

Anonym sa...

Men för att nå sin virtuella förgrund som ligger dold tusen pixlar till höger om skärmen, måste man inte kortkommandoa eller klickskrolla och hålla på ändå?

Anonym sa...

Det kanske finns anledningar till att virtuella desktops aldrig blivit något stort, trots att det känns väldigt praktiskt när man vant sig vid det (även om jag inte använt det så mycket de senaste åren).

Annars vill jag plussa för min ungerska notation för datornamn, i sekvens:

d - dator.
Första tre bokstäverna i datornamnet: Del, Len, App etc.
Megahertz-siffrorna: 512M, 3G etc.
Hårddiskens storlek: 120G, 250G, 1T etc.
Ditt eget namn eller handle.

Sedan är det bara att köra! Den här datorn heter alltså dApp2G100Gwukailong. Bra, eller hur?

Anonym sa...

dPac1500M80Gbarlon? Eller hur skulle man skriva 1,5 GHz?

Min bärbara heter Storkickan, detta eftersom min mp3-spelare några månader tidigare hade döpts till Lillkickan.

Annars har jag länge kört med namnet Eriz. Den första Eriz var en 486 DX33 och min nuvarande stationära heter Eriz V men kallas vänskapligt bara för Eriz.

ul7 sa...

Jag tycker datornamnet bör innehålla någonting som indikerar huruvida det har tangenter, så slipper man undra varje gång.

Anonym sa...

I så fall borde tangentlayout och språk framgå också.

puterman sa...

barlon: Jo, man måste kortkommandoa, jag brukar köra med ALT-höger och ALT-vänster. Grejen är att man kan gruppera sina fönster på ett logiskt sätt, istället för att ha dem alla i en hög ovanpå varandra. Har man tre fönster som hör ihop konceptuellt, men som hör till olika program, och man vill dem samtidigt, så lägger man dem på en egen virtuell desktop. Har man inga virtuella desktoppar, och vill få fram de här tre fönstren, så måste man alt-tabba fram dem ett i taget. Dessutom tycker jag att det är svårare att orientera sig när det ligger en massa skit bakom. På jobbet har jag t.ex. två skärmar, och eftersom jag kör Windows så finns det inget vettigt sätt att få virtuella desktops att funka. På den ena skärmen kör jag mestadels Visual Studio, på den andra måste då sådant som mailprogram, webbläsare, diverse filhanterare, editorer och terminalfönster samsas. Det blir ganska rörigt.

puterman sa...

olof: Din notation är ganska bra, men "d" för dator känns lite fattigt. Hur vet man t.ex. att "d" står för dator. Skulle det inte lika gärna kunna stå för en degkrok eller en drake?

Jag har ett bättre förslag: man samlar all relevant info om föremålet i fråga (vad som är relevant bör definieras i en ISO-standard) och så tar man en md5-summa på hela rasket. Min dator får med detta förfarande namnet 73d8637bf379d45c0556e272c034e494, medan stolen jag sitter på får heta 5fa1cdd3e0183a0ed18e69a53f22fe08. Är det inte flott, så säg?

Anonym sa...

puterman: Det var en lösning som heter duga, men det är svårt att minnas checksummorna. Ordet "degkrok" får mig att associera till ett tänkt UFO-fall. "Varelsens näsa såg ut som en degkrok ungefär".

puterman sa...

När jag inte är säker på vad som är rätt i en viss situation, så brukar jag tänka "Vad skulle Paig Saghamullit göra?" Angående ditt påstående att checksummorna skulle vara svåra att komma ihåg, så tror jag att Paig skulle hävda att du helt enkelt har för lågt IQ.