2009-03-15

Är dörren halvstängd eller halvöppen?

Här är en bra artikel om hur man som utvecklare kan konkurrera med open source-mjukvara. Många bra poänger om brister i typiska open source-projekt, som kan destilleras ner till "open source-utvecklaren bryr sig inte om andra användare än sig själv". Det kan handla om användarvänlighet (okej att en n00b inte klarar av att ladda ner saker från sourceforge, jag tycker också att det är orimligt krångligt), design, support, kommunikation, men den för mig mest intressanta punkten är den sista: rent teknisk kvalitet.

Standardtugget i open source-världen, i Stallman- och framför allt Raymond-traditionen, är att open source-kod är bättre, eftersom vem som helst kan inspektera den, buggfixa den, förbättra den på alla möjliga sätt. Men det händer inte med automatik, de flesta små projekt utvecklas av en ensam nörd. Den mesta kod som skrivs här i världen är dålig, oavsett om det sker på ett stort företag eller nattetid i ett sovrum.

Det är dessutom inte så att all kod som skrivs på fritiden är open source, eller att all kod som skrivs på arbetstid är stängd. Men oavsett var och när du skriver kod, så är du ett undantag om du är duktig på det. Och kodskrivande är ändå bara en liten del av mjukvaruutveckling.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där var en väldigt bra artikel som du länkade till. Den påminde mig mest om hur otroligt efterbliven och stängd open source-världen är ibland.

* Ett konkret exempel.

Låt mig dra ett ytterligare exempel. Jag har länge letat efter vettiga pixeleditorer att köra under Ubuntu. Faktum är att det hitintills har funnits så undermåliga alternativ att jag har parallellinstallerat XP bara för att kunna köra Paint Shop Pro och Promotion. I December så hände dock något - GraFX2 kom och MTPaint fick support för grid.

Problemet är att man inte märker något. I repositories har inte MTPaint uppdaterats sedan jag installerade det för ett år sedan. Trillade över informationen om gridstöd på Pixeljoint. GraFX2 stötte jag på av en slump på Pouet.

- GraFX2 har ingen orkat göra någon .deb av, och de har inte heller orkat nämna vilka libs du måste ha installerade för att kunna kompilera sourcen. Jag är ingen nybörjare - men det tog sin jävla tid (plus en del gissande) innan jag lyckades kompilera detta program.

- MTPaint tyckte Ubuntu inte att jag skulle installera, då det säkert fanns en bättre och stabilare version i repositories. Den versionen är över ett år gammal och har inte hälften av funktionerna.

* Vad kan vi dra för slutsatser?

Ta vilket användbart Open Source program du vill. Designa om det, gör en ny frontend, lägg till önskad funktionalitet, jobba på användarinteraktionen, gör allt lättförståeligt. Skaffa ett bra namn, en site och sökoptimera. Gör versioner med registreringskrav som fungerar att installera på Windows, Mac samt Linux (.deb och .rpm-paket).

Ta en 20-25 euro för programmet, men nämn att du också kan kompilera det själv och att det är Open Source. Lägg upp sourcen på Sourceforge, nämn ingenting om vilka libs du använder och bind gärna den till flera icke-aktuella versioner. Nämn möjligen i lösa ordalag att du behöver GTK2 och en del annat, men nämn aldrig exakt version.

Detta är totalt failsafe. Inte ens Henrik skulle försöka sig på att kompilera skiten. Jag bedömer att befolkningsprocenten med nog mycket skägg att klara det ovanstående begränsar sig till ungefär 0.01%.

(ordverifiering: fular)

andrezj sa...

jag tycker din kod är fin