2009-03-14

Steve Jobs har nu även uppfunnit konsten

För mig känns det ganska uppenbart att konstens främsta uppgift är att lära oss nya saker om oss själva, om världen, om andra människor, att få oss att tänka på nya sätt. På det sättet undviker jag på ett snyggt sätt idiotiska synpunkter såsom "ska det där vara konst, det är ju fan inte ens snyggt" och "det är fan inte konst att låtsas vara sinnessjuk och bli tvångsomhändertagen". Konsten är bland det viktigaste som finns, och den står alltså inte bara ovanför juridiken på ett estetiskt plan, utan även på ett moraliskt.

Men det som har med Steve Jobs att göra är de här datamålningarna, som en snubbe som heter Jorge Colombo (ej att förväxla med den fiktive brottsbekämparen Colombo, och ej heller med den icke fiktive upptäcksresanden Columbus) har gjort på sin iPhone. De kanske inte ser så spektakulära ut, men anledningen till att jag känner att jag måste nämna det här är att det är så väldigt sällan som något som faktiskt är estetiskt tilltalande över huvud taget förknippas med mobiltelefoner. Mobiltelefoner är oftast skitfula, såväl vad gäller industridesign som det som visas på skärmen. Det hade liksom inte alls varit lika intressant för mig om det varit ritat i Photoshop.

Nuff said.

1 kommentar:

Anonym sa...

Din teori om konst är fel. Standardiserad Information tipsar om den korrekta teorin:

Hur många olika sorters konst finns det?