2009-03-08

Robotvisioner

David Wood bloggar om ett AI-projekt i Kina och nämner det här med husrobotar, som någon AI-dåre tror kommer vara en jättemarknad år 2030.

Men vill man verkligen ha robotar i sin närhet? Jag tänker mig inte något Terminator-scenario, utan snarare defekter. Det behöver inte röra sig om en bugg som får roboten att sparka mig i huvudet, det kan vara någon miss som gör att den glömmer stänga av strykjärnet. Det är inte som att vi klarar av den komplexitet som finns i mjukvara nu, så varför skulle vi klara det bättre om 20 år, när koden kommer vara ännu mer komplex?

11 kommentarer:

Anonym sa...

vadå komplex kod? du är ju programmerare. då borde du veta att dom flesta programmerar nu för tiden använder PROGRAMMERINGS EDITORER, där den mesta koden redan är färdig skriven och datorn gör de mesta av programmeringen. man får inte så mycket buggar på så sätt och det blir inte så värst komplicerat. ok?

puterman sa...

Ja, färdig kod från en PROGRAMMERINGS EDITOR lär inte ha några buggar. ok.

ul7 sa...

Got Wood?

Anonym sa...

Jag hittar inte gör-intelligent-robot-spaken i min editor. Fan.

Anonym sa...

Tricket är väl helt "enkelt" att man måste skapa en ny programmeringsparadigm och CPU:er som i sin grund inte är lika känslig för buggar som dagens. T.ex. skulle man kunna tänka sig att mera efterlikna naturen och använda sig av extrem parallelism som t.ex. i hjärnan. Failar några celler här och där är det ok ändå. Visst finns det psykos bland människor också som kan döda dig, och det kommer det garanterat finnas bland robotar också, men det i sig är inget som jag tycker bör hindra att vi skaffar oss robotar. Då kan vi lika gärna skita i att föda barn för att vissa blir mördare och det är farligt.

puterman sa...

Ja, du har rätt, även om analogin mellan robotar och barn är rätt tveksam.

Anonym sa...

Andreas Larsson: Ingenting bör hindra att vi skaffar oss robotar. Ingenting! Glöm aldrig det.

puterman sa...

Även detta håller jag med om, även om jag nog tycker att kolonisering av Mars kommer före, i ett oldskool-scifi-perspektiv.

Anonym sa...

Sedan var det ju det där med Sveriges enorma kraftverk borta vid Jupiter, som kommer att fylla hela världen med häpnad (världen i detta fall alltså planeten jordens befolkning).

Anonym sa...

Jaha nu. Nu har jag kollat på vad ni skriver och ni har INGA mot argument mot vad jag skriver. INGA. Tyck vad ni vill dom som gör auto cad exempelvis dom använder programmrings editorer för dom måste skriva jätte stora program. ni skriver lite små grejer för mobiler och så visst. då kanske linux och hobby projekten går hem. men vet ni hur mycket som krävs för att skriva ett spel nuförtiden? nej tänkte väl det. man måste ha en egen studio skådespelare osv. då sitter man inte och småfiser lite i c++.

bara så att ni vet alltså!

puterman sa...

Leif, tack för din som alltid tänkvärda synpunkt.