2009-03-08

Avlusnings-produktivitet

Jag har varit med på en mailing-lista (wow man mailing-lista oldskool det säger jag nu yo) för "Forum Nokia Champions" i flera år. Det mesta som diskuteras där är för mig helt ointressant, men jag vill inte lämna den, eftersom jag känner att jag skulle kunna missa något viktigt i samma ögonblick som jag sa upp prenumerationen. Jag har inte skrivit något meddelande själv på flera år, men idag är jag bakfull och känner mig lite galen, så jag var tvungen.

Diskussionen gällde huruvida man kan utveckla för Symbian under Linux. Problemet är att SDK:t är gjort för Windows, och man kan tydligen inte över huvud taget få "emulatorn" att funka under Linux, ens med Wine. Detsamma gäller det nya Eclipse-baserade IDE:t Carbide C++. Någon hävdade att produktiviteten åtminstone fördubblas om man har tillgång till Carbide, simulatorn och on-device debugging, men att en begränsad utvecklingsmiljö kan funka för hobby-projekt.

Den kommentaren gjorde att jag kände att jag måste kasta mig in i diskussionen, med mitt som vanligt något perverterade perspektiv på saker och ting.

Under mina förstå två år med Symbian så använde jag inget IDE och ingen simulator, eftersom Codewarrior, som var det som gällde på den tiden, inte egentligen tillförde något, och simulatorn simulerade inte tillräckligt mycket för att vara användbar. Carbide, som är grejen nu för tiden, är i min mening dessutom ganska rejält mycket sämre än Codewarrior, eftersom det är så sjukt långsamt och tungt.

En hårdvaru-debugger kan låta trevligt, men att vara beroende av avancerade debuggnings-faciliteter är i min bok tecken på inkompetenta utvecklare och/eller för komplex mjukvaru-design. Kombinationen är dödlig. Dessutom hjälper inte debuggern alls om man jobbar med mer intrikata system, med multipla processer och IPC.

Sen har vi det där med hobby-projekt kontra professionell utveckling. Hobby-projekt behöver inte betyda att det handlar om enklare projekt eller att utvecklingen bedrivs på ett mindre organiserat sätt. Den huvudsakliga skillnaden är att man i professionella projekt har hårdare krav på produktivitet, vilket å ena sidan gör att man enklare klarar deadlines, men å andra sidan att kvaliteten åsidosätts.

Trivs man dessutom bättre med Linux än med Windows, så är det ganska uppenbart att man tjänar på att använda det. Jag kommer förhoppningsvis slippa Windows på jobbet så småningom, för det är ingen ände på dess uppfinningsrikedom när det gäller att jävlas med mig.

Så vad händer nu? Jag föreställer mig att Symbian-nördarna på mailing-listan är för väluppfostrade för att starta ett eldkrig, men om världens undergång inträder imorgon, och Johannes alla visioner förverkligas, så kan det vara mitt fel. Klart slut.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Jag kommer förhoppningsvis slippa Windows på jobbet så småningom, för det är ingen ände på dess uppfinningsrikedom när det gäller att jävlas med mig."

Jag slipper Windows på jobbet, men inte med mina "nära och kära", och då kan jag tyvärr bara instämma i att det känns som om skiten försöker jävlas med en hela tiden. Fast mest irriterad blir jag ändå på att systemet måste berätta för en vad som händer hela tiden (som att Du just nu har pluggat in en USB-mus).