2009-05-26

Dagens bisarra minne

Min svenskalärarinna på gymnasiet stod och pratade om hur språket förändras, hur nya ord och uttryck kommer till och hävdade av någon anledning att Björn Borg uppfunnit ordet "bafatt". Jag har för mig att hon sa "uppfunnit". Jag tror att vi alla tänkte att hon måste ha varit dum i huvudet som inte fattade att det var en hopdragning av "bara för att". Eller att hon menade att Björn Borg inte fattade detta och att det därför blev ett nytt ord av det. Eller att Björn Borg själv förstod detta, men att de som apade efter idolen inte gjorde det. Eller att just Björn Borgs storhet gjorde att han som någon form av språkalkemist kunde förvandla en sammansättning till ett ord. Eller att flera ord som sägs snabbt i följd alltid blir till ett nytt ord.

Du undrar nog mest hur det kommer sig att jag kommer ihåg det här. Jag vet inte, men jag kommer ihåg ganska många saker jag fick lära mig i skolan. Från lågstadiet minns jag t.ex. att "solros" skrivs med bindestreck.

2 kommentarer:

hjon sa...

"Frexten" tror jag att Simon uppfann. Det betyder "förresten".

Olof sa...

Enligt Pontus Enhörning, programledare för Klang & Company när jag gick i högstadiet, finns det ett speciellt ord på norrländska - "läpperspänne". Det används tydligen om något redskap på lastbilar.

Jon, du kanske kan reda ut detta?