2006-06-04

Musikspelare

Det finns saker som är lätta och det finns saker som är svåra. Det finns saker som borde vara lätta, men som är svåra och antagligen finns det även saker som borde vara svåra, men är lätta. Spela musik på datorn borde vara lätt. Allt man behöver är ju ett program som spelar musiken, talar om det för last.fm och är lagom stabilt. MEN FÖRSÖK HITTA ETT SÅDANT PROGRAM DÅ!

Jag har mest använt xmms och Beep Media Player. De bygger på samma kod och har samma problem, nämligen att uppspelningen stannar om man gör något som datorn tycker är jobbigt. Jag tolkar det som att uppspelningen stoppas då underruns uppstår, vilket är helt vansinnigt. Beep Media Player har på sista tiden varit väldigt instabilt på min dator, så nu har jag bytt tillbaks till xmms igen. Kommer inte ihåg varför jag bytte bort det sist, men det lär jag väl snart upptäcka...

Nu har jag i någon timme försökt hitta vettiga alternativ till dessa båda program. Tyvärr verkar alla nya, flashiga program vilja vara iTunes och lägga beslag på ens musik på obehagliga sätt. Eventuellt kan alsaplayer funka, men ska jag använda det måste jag porta ett scrobbler-plugin, och dessutom verkar programmet i fråga inte ha uppdaterats sedan 2004.

Mitt liv är fullt av motgångar. :-(

2 kommentarer:

Anonym sa...

Status på detta?

Anonym sa...

Looks nice! Awesome content. Good job guys.
»