2007-06-14

Hej, Mr. Mooney!

Jag råkade snubbla på Wikipedia-sidan för "hello", vilket påminde mig om det bisarra faktum att jag på mellanstadiet fick lära mig att stava det "hallo".  Läromedlet i fråga var det legendariskt bisarra "Meet Mr. Mooney".  Mr. Mooney bodde i Bath i södra England, och umgicks bl.a. med Emma från Sverige, Leo the lion, Edgar the elk (också från Sverige), Polly the polarbear och Katy the kangaroo.  Herr Mooney verkar tyvärr inte ha lämnat speciellt många spår på det världsomspännande datanätet Internet.  Jag hoppades att jag skulle hitta en mp3-a med Leo sjungande "I always brush my teeth in the morning", men där fick jag tji.  Hello!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ej heller kan man hitta Bobby's eminenta sång om hur han planerar sin dag! Början löd i alla fall:

"I get up at 7 o'clock
and I get breakfast at 8 o'clock"

Glöm ej heller mästerverket

"One two three four five, six seven eight nine ten"

Anonym sa...

För övrigt lyckades du lura i mig att ordet "mine shaft" förekom i en av de sista Mr Mooney-böckerna, nämligen när han säger till någon av sina kompisar:

"I am going mining in my mine shaft!"

Anonym sa...

Slutligen tror jag första sidan i Meet Mr Mooney är obligatorisk i alla skolor i Kina.

puterman sa...

Jag undrar i vilket sammanhang jag kan ha kommit på ett så vansinnigt roligt skämt som det om gruvan.

Anonym sa...

Mr.Mooneys bicycle is red.
Mr.Mooneys bicycle is blue.
Mr.Mooneys bicycle is green and brown, and orange and yellow and black and white.

puterman sa...

Någon borde skapa en ambitiös web 2.0-sajt och samla all världens kunskap om Mr. Mooney.

Anonym sa...

Hm.
Märkligt att det inte går att hitta Mr.Mooney-låtarna. En har satt djupa spår hos mig."
- I'm tired.
- If you're tired, you better go to bed.
- I'm tired.
- You'd better not watch TV.
- I'm tired, I'd better go to bed you're right. I'm tired, good night, good night, good night."

Kommer tyvärr inte ihåg vem som sjöng den, men den dyker ofta upp i mitt huvud då jag varit vaken för länge.

puterman sa...

I always brush my teeth in the morning
I brush them in the evening too
I always remember, I never forget
One plus one is two

Unknown sa...

Ja jag letar fortfarande fortvivlat efter det psykedeliska masterverket "Mr Mooneys Bike!"

Anonym sa...

Jag minns den svängiga låten "let´s go let´s go, let´s go to the swimming pool"