2007-06-22

Musikrekommendationer

Om jag talar om för dr. AI att jag gillar artisterna X, Y och Z så kanske det inte betyder att jag vill höra "liknande artister". Jag kanske snarare vill höra något som låter helt annorlunda. Men bra.

Om jag nämner artister som Burzum, Omar-S och Konono No. 1 så kanske dr. AI borde fatta att jag vill höra annat av samma skitighetsgrad, snarare än att hänvisa mig till andra artister inom de väldefinierade genrerna black metal, house och världsmusik. Skulle dr. AI då rekommendera Discharge så skulle jag bli imponerad.

Om jag behåller Burzum, men byter ut Omar-S och Konono No. 1 mot Goto80 och Beatles så kanske dr. AI skulle kunna tänka sig att plocka fram lite andra artister som levererar fina melodier.

Nej just det, det här vore ju svårt att implementera. Det är nog bättre om datafolket håller sig till att forska fram nya schemaläggningsalgoritmer (jag kan också översätta som en riktigt IT-journalist) för realtidssystem.

1 kommentar:

ul7 sa...

Jag gillade det här inlägget, så jag kollade in andra bloggar vars namn börjar med en bokstav med sluten form. Och jag blev inte besviken!