2007-06-16

Verdi, Puccini, Wagner

Firefox har någon typ av problem under Linux.  Det drabbar inte alla användare, men en webbsökning efter "slow firefox linux" ger ganska många träffar.  Ingen verkar dock ha hittat någon lösning.  Jag är smittad av det här problemet (eller så är det genetiskt), och har funderat över alternativ.

För några år sedan körde jag links ganska mycket, och även om den ger en helt överlägsen användarupplevelse så är det alldeles för många sidor som inte funkar i den.  Man vill inte byta fram och tillbaka mellan olika program, det ska räcka med en webbläsare (. och en miljard plugins till den .).  Jag använder den fortfarande då och då till vissa saker, eftersom den är så mycket bättre än alternativen på sådant som att hantera nedladdningar.

För några månader sedan började jag, efter rekommendation från en kollega, testa konqueror. Den är ganska bra, och jag har använt den till vissa sidor som varit oanvändbara i Firefox p.g.a. prestandaproblemen.  Men när jag testade att använda den på riktigt så var det någon sida som jag brukar gå in på ofta som fick den att krascha.  Game over för konqueror, även om jag nog borde testa den igen senare, för den är bra.

I torsdags testade jag Opera.  Jag har aldrig kört den förut, eftersom den kostade pengar ganska länge.  Den är fortfarande ofri, vilket är en god anledning att utvärdera konqueror igen, men jag kan acceptera det, eftersom den faktiskt verkar funka.  Den är ful och är irriterande på flera olika sätt, men den fungerar.  Och den är inte fruktansvärt långsam.  Alltså kör vi Opera.

Inga kommentarer: