2007-06-23

Webbdesign

Det är inte lätt att designa webbsidor, har jag förstått. Bara för att få dem att se bra ut, så måste man testa i en massa olika webbläsare. Så man lägger ganska mycket tid på det. Eller all tid. Och är man riktigt avancerad så tar man in en konsult som analyserar varför besökarna försvinner från sidan så fort de sett förstasidan.

Det är underligt att man inte ens kan få det här med utseendet rätt. Det känns som om det är det man har lagt all energi på sedan webben uppstod. Om man bara löste det problemet så skulle man kunna gå vidare till det mycket svårare användbarhetsproblemet.

Men det jag skulle gnälla på nu är hur tunga dagens webbsidor är. "Men vi sitter inte med modem längre", kanske du invänder. "Nej", väser jag tillbaks, innan jag låtsas snubbla och vevar ner dig i förbifarten, "men vi kanske använder vårt bredband till att pirata ner film och musik medan vi surfar". Då vill man inte att en enkel webbsida (lite text, några knappar) ska innehålla 151 bilder. Observera att jag inte överdriver, siffran är plockad från den mycket enkla sida jag har uppe när jag började skriva detta inlägg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den? 151?

puterman sa...

Det är i alla fall vad min webbläsare påstår. Kollar man HTML-en så ser det inte så ut, men med webbläsaren borde veta mer än jag om sådana grejer.

Anonym sa...

151 stämmer

hjon sa...

Kan tänka mig att det är bakgrunder till sidan och knappar och en massa annat grafiskt skit där, ja. Cascading Style Sheets, motherfuckers! Kollar man sen in MySpace, så har man lite svårt att förstå dess succé. Blinkande reklam, dålig sökfunktion, oöverskådligt och användarovänligt till tusen.

Anonym sa...

tusen stämmer