2007-02-05

Begynnelsen, del 1: Skidor

När det gäller tidiga minnen så kan det vara svårt att veta om man kommer ihåg dem, eller om man bara tror att man gör det, för att man har hört berättas om dem. Jag tror t.ex. att jag kommer ihåg när jag bröt nyckelbenet, jag blev knuffad eller sprang in i en dörr. Men jag vet inte, springer in i dörrar är väl sådant man gör när man är i den åldern.

Jag tror däremot att mitt första riktiga minne är att jag åkte skidor. Det brukar då och då berättas om hur jag uttryckte min frustration genom att utbrista "jävla hidor!", och det finns ett foto på mig, inte tre fyllda, med ett par blå skidor på mig. Det som får mig att tro att jag kommer ihåg det här på riktigt är detaljer som jag minns men som inte förekommer när andra minns den. Vi åkte skidor bakom huset brevid vårt, det är jag ganska säker på. Det känns som om det var åtminstone en meter snö, men antagligen var det mycket mindre. Det var jag som var liten.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ett minne jag inte riktigt får ordning på, och i ett av dem åker du skidor. Det är så här: vi tog med oss bitar av den där Merklin-järnvägen vi hade hemma, för att bygga upp något hos farmor och farfar. När vi väl var där kom vi tydligen på att en av bitarna inte funkade ihop med de andra, varpå du sa "jag åker hem och hämtar dem", tog på dig skidorna och sedan kom tillbaka efter en halvtimme eller så med rätt bit.

Min dåvarande tolkning var att du skidade tillbaka till Alunda och hämtade biten, men så här i efterhand antar jag att du helt enkelt gick ut till bilen, där rätt bit fanns. Faktum är att jag kom på min nuvarande tolkning när jag skriver det här, men det kanske verkligen var så att du åkte fram och tillbaka till Alunda från Östervåla?

puterman sa...

Jag var i och för sig en storslagen skidåkare, men inte ens jag klarade 18 mil på en halvtimme.

hjon sa...

Anja!

ul7 sa...

Visserligen är Puterman en storslagen sölkorv, men inte ens han tar en halvtimme på sig att gå ut till bilen och in igen.

Eller?

puterman sa...

Inte ens Anja åker 18 mil på en halvtimme, men i övrigt verkar hon kunna göra precis vad som helst.

Och hur fan kan man jobba när VM i Åre pågår? Vansinnigt, alla borde få ledigt.

ul7 sa...

Okej, jag är inte oresonlig. Du får ledigt.