2007-02-25

Änglarna

Jag såg den här "Universums änglar". I vanliga fall känns filmer som bygger på böcker man läst ganska fattiga, men i det här fallet kändes boken fattigare än filmen. Historien berättas på ett mer kompakt sätt i filmen. Det känns som om den här sorgliga historien fungerar bättre med bilder på människor, eller som om författaren inte riktigt lyckades beskriva förloppet tillräckligt bra. I själva verket kommer jag inte riktigt ihåg vad jag tyckte om boken. Den var kanske bra, men inte mycket mer än så.

Jag gillar att det är en ganska konventionell film. Det finns lite surrealistiska inslag, men det är inte överdrivet, utan det fungerar när det används för att illustrera galenskapen. Vissa delar av musiken känns dock en aning fel, men i stort fungerar den också bra. Egentligen tycker jag att film blir bättre utan musik, men så länge den inte stör alltför mycket så kan jag acceptera det.

Allt som allt en rekommendabel film. Jag ger den en 8 på IMDb.

5 kommentarer:

ul7 sa...

If you enjoyed this title (och det gjorde du), our database also recommends:

The Butcher Boy
Girl, Interrupted
I Never Promised You a Rose Garden
One Flew Over the Cuckoo's Nest
Fight Club


Mitt betyg på de där filmerna spänner över hela skalan, så filmen du såg verkar vara lite av ett wild card.

puterman sa...

Så vilka var bra och vilka var dåliga? Jag har bara sett de två sista, och av dem var väl Gökboet rätt bra och Fight Club medioker.

ul7 sa...

Jag har inte sett någon av dem, jag betygsatte deras titlar. Ett plus för din film är ju prickarna över en av bokstäverna, något som saknas i alla de andra.

puterman sa...

Fiffigt!

Anonym sa...

Äääääääh!