2007-02-23

senast.frekvensmodulering överensstämmelse?

Alltså på last.fm räknar de ut ens musikaliska grannar, d.v.s. folk som enligt deras avancerade algoritmer har samma musiksmak som en själv. Jag har lyssnat en hel del på techno under de senaste åren. Mina musikaliska grannar är sådana som enbart lyssnar på techno. Enligt min bedömning måste dessa människors musiksmak stämma ganska dåligt överens med min.

Men man får inte bara gnälla, man måste komma med KONSTRUKTIV KRITIK, har jag hört. Nu finns det väl inte något vettigt genre-system på last.fm, men visste man vilka genrer olika låtar tillhör så skulle man nog kunna göra en bättre bedömning. Om jag exempelvis lyssnar på 40% techno, 10%house, 30% pop, 10% black metal och 10% kristen gangstarap så passar inte min musiksmak speciellt bra ihop med någons som lyssnar på 99% techno och 1% polsk punk.

Fast det finns inte något rätt eller fel här, så vem bryr sig?

5 kommentarer:

jimmyroq sa...

Hmm, jag tycker Last.fm:s matchningar fungerar rätt bra för mig. Får ofta folk som lyssnar på någon blandning av reggae, klassisk jazz, uralrock och klezmer. Och det är ett ganska schyst betyg.

puterman sa...

Det kanske helt enkelt funkar bättre om man har mindre genre-bestämt musiksmak. Eller vad vet jag?

ul7 sa...

jimmyroq
User
Registered: 12 Jul 2004
Tracks played: 1

Märkligt att rekommendationssystemet inte fungerar. Har du bara lyssnat på en enda låt någonsin måste det ju vara oerhört lätt att dra definitiva slutsatser om din smak.

jimmyroq sa...

UL-tomten - Good try, but no cigarr.

Nån jävla smurf hade snott mitt nick, så jag fick regga mig som Jimmyroquai istället.

Men det hade verkligen varit ett representativt spår om den hade lyckats gissa så bra utifrån det. Låten som har allt. Minns att det för en massa år sedan röstades fram att Stairway to Heaven var världens bästa låt. Måste vara därför alla som kan några ackord på en gitarr också hjälpligt kan plonka ut den.

puterman sa...

Nu har det gjorts några nya låtar sedan den där omröstningen, så det kanske är idé att rösta om. Jag röstar på Technopolis av YMO.