2007-02-11

Trean

Igår höll jag mig vaken halva natten för att se A Better Tomorrow III. Den har sämre rykte än föregångarna, men vissa verkar gilla den bättre. Det gör inte jag, fast det är uppenbart varför vissa föredrar den. Det är vackert foto och intressanta bilder från sjuttiotalets Vietnam. Det är en hel del action även i den här filmen, men handlingen känns lite smått förvirrad och det är inte helt uppenbart varför de måste skjuta på varandra hela tiden. Actionscenerna känns dessutom mer som transportsträckor i den här filmen, dels eftersom det inte är John Woo som har regisserat, och dels för Mark (Chow Yuen-Fat) i den här filmen, vars handling föregår de andra filmerna, inte har utvecklats till någon ninjamästare än.

Som uppföljare till de båda tidigare filmerna känns den inte så lyckad, och jag svårt att se någon annan anledning till att den här filmen gjordes än att de kunde casha in på de tidigare succéerna. Handlingen är helt fristående, så man kan se det som en separat film, och som sådan är den inte helt fel. Vackert foto, som sagt, ganska goda skådespelarinsatser, men förutom det så känns det som en rutin-film från fabriken i Hong Kong.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här trodde jag du skulle berätta lite om hur det var att gå i trean, men jag blev SNUVAD PÅ KONFEKTEN!!! :=====( Vill dock tacka min käre herre för att Ni tipsade mig om BTIII, som jag inte sett.

För övrigt, när Jiang Zemin var i Hongkong skrev han "imorgon blir än bättre" med kalligrafi. Var det måhända ett förtäckt hot?

puterman sa...

Ett hot, eller kanske ett löfte om våld?

ul7 sa...

Men vad hände sen?