2007-02-17

I rymden kan ingen höra dig ringa

En liten rapport från dagens slösurfande kanske vore på sin plats, eller vad tror du? Whatever, nu kör vi, nu dör vi. Jag satt och kollade lite på sådana webb 2.x-prylar som Dapper, Yahoo någonting och Google Mashups. Sen sket jag i det, för det var lite för tekniskt och trist för mitt bakfulla huvud. Men här kommer en manuell mashup:

Ron Liechty skriver på sin Forum Nokia-blogg om iPhones koppling till Star Trek, och på Wikipedia kan man läsa om Martin Cooper, som räknas som mobiltelefonens uppfinnare. Han hade communicators från Star Trek som förebild. (Och förresten så fanns det redan bil-telefoner, det han och hans anhang var först med var telefoner man bär med sig.)

Men när kommer vi ha sådana där combadges som de har i Star Trek? Det är inte mycket som behöver komma till. Med tanke på hur mycket onödig funktionalitet som finns i redan väldigt små telefoner så borde det gå att få ner storleken till en liten bricka om man plockar bort skärm och annat shitto.

Nu blev jag naturligtvis tvungen att testa röststyrningen på min telefon, och det funkar ganska bra. Det är inte sådär fantastiskt snabbt och det blir inte alltid rätt, men med lite träning borde det gå att använda fullt ut.

Sen finns det ju andra idéer om hur en bra kommunikator ska se ut, t.ex. det här monstret som Nokia lanserade under veckan.

Inga kommentarer: